invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

Spiegelgesprek

Gepubliceerd op: | Laatst gewijzigd op:

Door middel van een spiegelgesprek kunnen uw medewerkers en kunt u, als manager of teamleider, meer inzicht krijgen in de manier waarop cliënten en mantelzorgers de zorg en dienstverlening ervaren. Daarnaast verbetert het de cliëntgerichtheid van uw medewerkers én de organisatie. De resultaten uit een spiegelgesprek zijn een stimulans voor concrete verbeteringen. Hierdoor kunt  u betere zorg  verlenen aan uw cliënten.

Werkwijze van een spiegelgesprek

In een spiegelgesprek zijn cliënten en mantelzorgers aan het woord en zijn de zorgmedewerkers de toehoorders. De doelstelling is het geven van feedback en het verkrijgen van inzicht over een bepaald onderwerp. Het onderwerp wordt van tevoren vastgelegd en moet goed afgebakend zijn.

Maximaal 10 cliënten en/of mantelzorgers delen tijdens het gesprek hun ervaringen over het onderwerp. Een interviewer leidt het gesprek. De zorgverleners zitten of in een tweede kring  om de cliënten/mantelzorgers heen of achter in de zaal. Zij mogen alleen luisteren. Op deze manier krijgen zij een spiegel voorgehouden die hen inzichten oplevert over de waarneming door cliënten en over mogelijke verbeterpunten. Na afloop kunnen zowel de zorgmedewerkers als de leden van de gespreksgroep vragen stellen. Een discussie moet echter worden vermeden.

Wat is het effect?

Het houden van spiegelgesprekken...

  • Brengt het perspectief van de cliënt  dichterbij
  • Spoort blinde vlekken op
  • Reikt medewerkers en organisatie kennis en praktische handvatten aan
  • Leidt tot concrete verbeteracties ten behoeve van de cliënt
  • Leidt tot gedragsverandering bij de zorgmedewerker en de manager/teamleider  als het gaat om cliëntgericht werken

Voorbeeld: Brabantzorg

Bij Brabantzorg is het uitgangspunt dat de klant centraal staat. In hun verandertraject met In voor zorg! zetten zij onder andere de het spiegelgesprek in om beter te weten te komen wat de cliënt wil en om de cliëntgericht werken bij medewerkers en in de organisatie in te bedden. 

Download

Meer weten

Bekijk de instrumenten en tools:

 

Tags

In voor zorg-deelnemer

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg