invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

Pareto-analyse of de 80/20 regel

Gepubliceerd op: | Laatst gewijzigd op:

De Pareto-analyse, of de 80/20 regel, helpt bij het aanbrengen van focus op  zaken die er werkelijk toe doen. Brabantzorg zet deze tool in om verspillingen beter in beeld te krijgen, prioriteiten te stellen en efficiënter en effectiever te werken.

De 20/80 regel of het Pareto-principe is ontdekt en uitgewerkt door de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Wat is de werking van dit principe? Het gaat ervan uit dat een klein aantal oorzaken (of inzet) verantwoordelijk is voor het grootste deel van de resultaten. Dus 80% van de omzet van je organisatie is afkomstig van slechts 20% van alle inspanningen. 20% van de klanten bepalen zo’n 80% van de omzet. Een grote meerderheid van de problemen (80%) is  te herleiden naar een paar belangrijke oorzaken (20%).

Tegengesteld

Het verrassende van de 80/20 regel is dat het volledig tegengesteld is aan wat we eigenlijk verwachten. We gaan er meestal vanuit dat al onze acties dezelfde opbrengst hebben. Met andere woorden 50% van onze activiteiten levert zo’n 50% van de resultaten op. Maar in de praktijk blijkt deze 50/50 gedachte niet te kloppen en de meest ingeslepen gedachtenfout te zijn.

Het is dus de moeite waard om intensief tijd te steken in het opsporen van de 20% die het team, de afdeling of de organisatie effectief maakt. Of in het opsporen van de 80% die het team, de afdeling of de organisatie ineffectief maakt.

Prioriteiten stellen en meer doen in minder tijd

Als je leert werken aan de taken of diensten die er toe doen en die meer opleveren voor de cliënt, ben je veel productiever, maar met veel minder inspanning. Dat betekent dat je je als organisatie focust op de belangrijkste taken, en je de minder belangrijke naar de achtergrond kunt schuiven. Kortom, doordat je efficiënter werkt, ben je productiever en kan je meer doen voor de cliënt in minder tijd.

Voorbeeld: Brabantzorg

Bij Brabantzorg is het uitgangspunt dat de klant centraal staat. Verspilling aan zaken die geen waarde toevoegen voor de klant moeten daarom zoveel mogelijk uitgebannen worden. In hun verandertraject met In voor zorg! zet Brabantzorg de Pareto-analyse in om verspillingen beter in beeld te krijgen, prioriteiten te stellen en efficiënter en effectiever te werken.  

Toolkit Lean

Bekijk de andere tools uit de

toolkit Lean

Meer weten

Dossier(s)

Tags

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg