invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

Op het juiste moment met gemeenten aan tafel zitten: strategische keuzen

Gepubliceerd op: | Laatst gewijzigd op:

Zorgorganisaties zoeken een strategie om met gemeenten in gesprek te komen. Hier vindt u 8 strategieën plus andere tips om op het juiste moment aan tafel te komen. Deze zijn ontwikkeld door AEF in samenwerking met Vilans en MOVISIE en gebruikt in de workshop ‘Netwerken: zit uw organisatie op het juiste moment met de juiste partij aan tafel?’

Strategiën

Om met de gemeente aan tafel te komen, kunt u als zorgorganisatie een keuze maken uit de volgende strategiën:

  • Kies focus. Dit kan een bepaald type aanbod zijn, een doelgroep of bijvoorbeeld de christelijke identiteit. Voordeel: de gemeente weet wat u doet. Nadeel: het is eenzijdig en kan leiden tot versnippering.
  • Vorm een consortium of alliantie. Voordeel: samen bieden zorgaanbieders een zo integraal mogelijk aanbod, de gemeente heeft 1 aanspreekpunt. Nadeel: kan lastig te organiseren zijn door onderlinge concurrentie tussen zorgaanbieders.
    Tip voor kleinere zorgaanbieders: besef dat juist het specialistische aanbod van een kleinere zorgorganisatie aantrekkelijk is voor grote organisaties. U maakt het aanbod van een consortium compleet.
  • Laat zien wat u doet in een wijk en doe dit zo dat de gemeente er niet omheen kan. Voordeel: uw toegevoegde waarde is in 1 oogopslag duidelijk. Nadeel: kan tot irritatie leiden bij de gemeente.
  • Pak de rol van vertrouwde adviseur van de gemeente. Voordeel: u benut elkaars expertise. Nadeel: u moet vervolgens wel het werk gegund krijgen en intern waarmaken.
  • Verbind u aan de vertrouwde adviseur van de gemeente. Voordeel: het is een makkelijke ingang. Nadeel: de vertrouwde advisuer moet ook de toegevoegde waarde zien.
  • Doe eens iets anders. Een goed voorbeeld is de ouderenzorgorganisatie die een samenwerkingsverband aanging met basisscholen in de regio. Medewerkers maakten samen met kinderen buurten schoon. Zo kwam de organisatie onder de aandacht van gemeenten. Voordeel: het is een leuke manier van binnenkomen. Nadeel: maak het niet te gek, u moet wel geloofwaardig bijven.
  • Mobiliseer uw medewerkers. Medewerkers zijn ook burgers van de gemeente, zij zijn een belangrijke stem. Voordeel: met een goed imago heeft een organisatie een streepje voor. Nadeel: moeilijk stuurbaar en voor kleinere zorgaanbieders minder relevant.
  • Maak de cliënt ambassadeur, vergroot uw bekendheid door mond-tot-mondreclame. Voordeel: met een goed imago heeft u een streepje voor én de gemeente weet wat u doet. Nadeel: lastig te organiseren.

Tip voor kleinere zorgaanbieders: deze strategie is voor kleinere zorgaanbieders vaak makkelijker uitvoerbaar. Benut die kans.

Organisaties kunnen ook verschillende strategieën naast elkaar gebruiken. Dit is afhankelijk van de gemeente, maar ook van het niveau waarop het gesprek gevoerd wordt (wethouder, raadslid, beleidsmedewerker). Neem in de fase van visievorming bijvoorbeeld de rol van expert (strategie 4), laat in de fase van verandering zien hoe vernieuwend de organisatie is (strategie 6) en maak in de uitvoeringsfase zichtbaar hoe de organisatie werkt (strategie 1 en 3).

Tip voor kleinere zorgaanbieders: Blijf vertrouwen houden. Een kleinere zorgorganisatie schiet snel in de Calimerohouding. Echter, wie blijft aankloppen, zonder irritatie te krijgen, komt vanzelf aan tafel wanneer de gemeente daaraan toe is.

Meer weten 

Tags

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg