invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

Het Verbeterbord: maak knelpunten én verbetermogelijkheden zichtbaar

Gepubliceerd op: | Laatst gewijzigd op:

In zorgorganisaties is het niet altijd makkelijk om tijd te vinden om met elkaar te praten over knelpunten en hoe je deze op kan lossen. Met behulp van een verbeterbord maak je als team knelpunten én verbetermogelijkheden zichtbaar.

Elk teamlid kan opschrijven waar hij/zij in het dagelijkse werk tegen aanloopt. De andere teamleden kunnen bijdragen aan de oplossing door een verbetervoorstel op het bord te schrijven. Deze verbetervoorstellen worden dagelijks of wekelijks besproken. Zo worden gezamenlijk problemen opgelost en neemt iedereen zijn verantwoordelijkheid hierin. Het signaleren van problemen is belangrijk in het werk. Hierdoor weet iedereen wat er speelt en kan iedereen meedenken over een oplossing.

Verbeteren als onderdeel van het werk

Door dagelijks de knelpunten op het verbeterbord te schrijven worden de problemen ook klein gehouden en blijven ze in het zicht tot het is opgelost. Het is handig om een verbeterbord op een centrale plaats op de afdeling op te hangen. Het zorgt ervoor dat het makkelijk wordt om ideeën voor verbetering met elkaar te delen. Zo wordt verbeteren een normaal onderdeel van het werk.

Voorbeeld: Brabantzorg

Bij Brabantzorg is het uitgangspunt dat de klant centraal staat. Verspilling aan zaken die geen waarde toevoegen voor de klant moeten daarom zoveel mogelijk uitgebannen worden. In hun verandertraject met In voor zorg! zet Brabantzorg het Verbeterbord in om verbeteringen beter in beeld te krijgen, prioriteiten te stellen en efficiënter en effectiever te werken.  

Toolkit Lean

Meer weten

Dossier(s)

Tags

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg