invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

Foto- en filmsafari

Gepubliceerd op: | Laatst gewijzigd op:

Door uw medewerkers op  foto- en filmsafari te sturen krijgen zowel de medewerkers, als u als manager of teamleider, meer inzicht in hoe uw cliënt de zorg in uw organisatie beleeft. Met behulp van foto- en filmsafari wordt de beleving van de cliënt concreet gemaakt. Daarnaast geeft het  zicht op de huidige situatie én de gewenste situatie. Het laat ook zien waar mogelijke knelpunten liggen zodat u gerichte actie kunt ondernemen.

Waarom een foto- en filmsafari houden?

Cliënten zeggen niet altijd wat ze denken. Daarnaast doen ze niet altijd wat ze zeggen. Door op foto- en filmsafari  te gaan, verdiepen medewerkers zich in de belevingswereld van de cliënt. Hoe denken onze cliënten? Welke keuzes maakt de cliënt en waarom? Het is  vaak een eye-opener voor medewerkers om de cliënt te interviewen en foto’s te maken van de tips of ergernissen. Het is een hulpmiddel om in dialoog te gaan met de cliënt, en om als medewerkers onderling in dialoog te gaan over hoe vraaggericht  je eigenlijk bent en in hoeverre de vraag van de cliënt echt centraal staat.

Een foto- en filmsafari maken

Een foto- en filmsafari gaat altijd over een concreet onderwerp, bijvoorbeeld ‘eten’ of ‘de alarmcentrale bellen’. Meerdere cliënten worden geïnterviewd over dit onderwerp. De medewerker noteert hun tips en maakt foto’s of een video ervan. Het foto- en filmmateriaal wordt vervolgens als foto- en filmsafari beschikbaar gesteld. Een foto- of filmsafari wordt altijd afgesloten met een gezamenlijke bijeenkomst of workshop. Hier delen de medewerkers hun inzichten met elkaar en kijken zij samen welke vervolgstappen nodig zijn om de verandering te realiseren.

Geen vrijblijvende activiteit

Een foto- en filmsafari is dus geen vrijblijvende activiteit. Het leereffect moet zijn dat de medewerkers een veranderende houding  krijgen ten opzichte van de cliënt en zijn of haar belevingswereld van de geleverde zorg. Daarnaast kan het allerlei aannames en hardnekkige mythes ontzenuwen. Dat kan soms confronterend zijn.

Voorbeeld: Brabantzorg

Bij Brabantzorg is het uitgangspunt dat de klant centraal staat. In hun verandertraject met In voor zorg! zetten zij onder andere de foto- en filmsafari in om beter te weten te komen wat de cliënt wil en om de cliëntgericht werken bij medewerkers en in de organisatie in te bedden. 

Download

Foto- en filmsafari uit de gereedschapskist klantgerichtheid van BrabantZorg (pdf)

Meer weten

 

Tags

In voor zorg-deelnemer

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg