invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

Business Model Generatie

Gepubliceerd op: | Laatst gewijzigd op:

Voor elk bedrijf is het van belang kritisch na te denken over het eigen business model. Hoe verdienen we ons geld? Wat doen we precies, voor wie? Hoe voegen we waarde toe? Hoe onderscheiden we ons? Maar hoe kan je op een zo eenvoudig mogelijke manier deze vragen beantwoorden?

Hiervoor kan het Business Model Generatie gebruikt worden. Het is ontwikkeld door Alexander Osterwalder. Het model helpt concrete handen en voeten te geven aan een idee of strategisch concept. De kern van het business model is het creëren van waarde voor klanten, bedrijven en de maatschappij. De belangrijkste vraag is steeds ‘welke waarde voeg ik toe als organisatie en voor wie’.

De bouwstenen

Het model bestaat uit de volgende 9 bouwstenen:

  1. Waardepropositie: Het gaat hierbij om de klantbehoeften, de producten en waarde van de producten
  2. Klantsegmenten: beschrijven van de mogelijke klanten
  3. Distributiekanaal: Hoe wordt het product geleverd?
  4. Klantrelatie: Hoe zie je de klant en wat is je relatie met de klant?
  5. Kernactiviteiten: Hierbij gaat het om:
  6. Kerncapaciteiten: Personeel en andere zaken die nodig zijn
  7. Partner netwerken: Structuur van de organisatie en interne en externe stakeholders
    8. Kostenstructuur: Kosten die gemaakt worden.
    9. Opbrengsten: Opbrengsten die gemaakt worden.

Met elkaar invullen

Van de bouwstenen is een visueel model gemaakt, waarmee duidelijk met elkaar een overzicht gemaakt kan worden van de bouwstenen.

Meer weten

Weten hoe u dit model in de praktijk kunt gebruiken?

Dossier(s)

Tags

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg