invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

Afweergedrag bij mondzorg – een vijfstappenplan

Gepubliceerd op:

Wat doe je als een cliënt afweergedrag vertoont bij het verlenen van mondzorg? Laat je de mondzorg dan maar zitten of zet je toch door, ook al wil de cliënt dit niet? Beide opties zijn niet wenselijk. Archipel heeft een vijfstappenplan ontwikkeld om op een goede manier te handelen bij afweergedrag van cliënten.

Afweergedrag is elk gedrag van de cliënt dat het geven van goede mondzorg bemoeilijkt of verhindert. Oorzaken van afweergedrag bij mondzorg kunnen divers zijn en liggen bij de cliënt of de zorgmedewerker. Zo kan de cliënt bijvoorbeeld angstig zijn, pijn in de mond hebben of niet snappen wat de bedoeling is. Ook kan afweergedrag een reactie zijn op het handelen van de zorgverlener. De zorgverlener is bijvoorbeeld ongeduldig of staat verkeerd voor- of achter de cliënt.

Het vijfstappenplan beschrijft welke stappen te nemen bij afweergedrag:

  • Stap 1: vaststellen van het gedrag;
  • Stap 2: analyseren van het probleem, wat is de oorzaak?;
  • Stap 3: nader onderzoek, in kaart brengen van het gedrag en patroon herkennen;
  • Stap 4: plan van aanpak;
  • Stap 5: evaluatie, vaststellen van het effect.

Het plan geeft per stap aan wat te doen, met wie te overleggen en wat vast te leggen in het dossier.

Het vijfstappenplan is gebaseerd op het vijfstappenplan uit de richtlijn ‘Omgaan met afweergedrag bij eten en drinken van bewoners met dementie’.

Meer weten

Dossier(s)

In voor zorg-deelnemer

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg