invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

Maak toegevoegde waarde eHealth visueel met 'Day in the life'

Gepubliceerd op:

Met de ‘Day in the life’ oefening kunnen medewerkers zich een concreet beeld vormen van de toegevoegde waarde van de invoering van eHealth. In voor zorg-coach Toon van de Looy zette ‘Day in the life’ in tijdens het In voor zorg-traject van Pluryn. Pluryn is bezig met de implementatie en opschaling van Quli, een eHealth platform dat mensen helpt om zo lang mogelijk zelfstandig te wonen en zelf de regie over hun zorg en welzijn te voeren. 

Gezamenlijk beeld

Toon: ‘Bij Pluryn hebben we aan medewerkers gevraagd om in drietallen voor een specifieke cliënt een dag uit diens leven te visualiseren. Hiervoor kregen zij een magneetbord met magneetpictogrammen, waarmee zij op een tijdslijn aan konden geven wat er met hun cliënt gebeurt op een dag, op welke punten de cliënt zorg of ondersteuning nodig heeft en vervolgens waar Quli een toegevoegde waarde kan hebben. Als de medewerkers hun voorbeeldcliënten in beeld hebben gebracht, presenteren zij hun verhaal aan elkaar en gaan met elkaar in discussie. Met deze tool zorgen we er  voor dat de medewerkers als groep een gezamenlijk beeld ontwikkelen van hoe Quli werkt en hoe Quli in het primaire proces van betekenis kan zijn.’

voorbeeld day in the life

Day in the life

  • Wat
    'Day in the life' is een overzichtelijke, visuele weergave van één dag uit het leven van een cliënt.
  • Hoe
    Laat medewerkers verhalen verzamelen over activiteiten van cliënten; van opstaan tot slapen gaan en zet die met behulp van pictogrammen en een bord op een tijdslijn. Vergelijk verschillende dagen om tot diepere en bredere inzichten te komen.
  • Waarom
    Alledaagse situaties op een systematische manier weergeven helpt om de zorgvraag van de cliënt inzichtelijk te maken en te analyseren waar en waarom een eHealth toepassing toegevoegde waarde kan hebben.

Toon: ‘Als wij de eindgebruikers kunnen laten ervaren dat eHealth van toegevoegde waarde kan zijn bij datgene dat zij belangrijk vinden in hun werk of in hun leven, dan raken mensen gemotiveerd om er ook echt iets mee te gaan doen.’

Toon van de Looy (van adviesbureau VanMorgen) werkt vanuit de filosofie van ‘service design thinking’. Dit betekent dat zijn aanpak interactief en multidisciplinair is en gericht op het creëren van draagvlak door co-creatie. Hij gebruikt tools die stuk voor stuk het primaire proces als uitgangspunt nemen voor de implementatie van eHealth.

Meer weten

Dossier(s)

Tags

In voor zorg-deelnemer

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg