invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

ZZG zorggroep zet technologie in bij ondersteuning cliënten thuis

Gepubliceerd op:

 ‘Wij zien toekomst in technologie in de zorg’ zegt Esther Jacobs van ZZG zorggroep. ‘De mensen die wij in de thuiszorg verzorgen worden steeds ouder en de groep wordt groter. Daarnaast is er in de toekomst minder personeel beschikbaar. Dus op dezelfde voet verder gaan, gaat niet.’ Daarom voert ZZG zorggroep verschillende projecten uit waarbij technologie bij mensen thuis wordt ingezet. We stimuleren de inzet van zorg op afstand. Personeel en cliënten raken er steeds meer vertrouwd mee.

Bij het inzetten van techniek hoeft u niet alleen te denken aan techniek die direct ondersteuning van zorg tot doel hebben. Ook systemen die bedoeld zijn voor bijvoorbeeld communicatie tussen cliënten onderling of cliënten en mantelzorgers kan heel waardevol zijn voor het welbevinden van de cliënt.

Esther: ‘Wij zien het als onze taak een pakket van diensten aan te bieden waarmee de kwaliteit van leven omhoog kan gaan. Dit gaat dus verder dan alleen echte zorgtaken.’

Technologie ter ondersteuning van communicatie

Bij ZZG zorggroep maken ze gebruik van een techniek waarmee beeldcontact wordt ondersteund. Dit gebeurt door middel van een touchscreen gekoppeld aan het internet. Dat wordt op dit moment gebruikt voor beeldcontact tussen cliënten en mantelzorgers of andere contacten van de cliënt. Dit heeft dan dus niet direct invloed op de zorgverlening, maar hiermee stimuleert ZZG sociale contacten waardoor cliënten minder snel vereenzamen en mantelzorgers kunnen nagaan hoe het met hun naaste is.

Oudere mevrouw communiceert via beeldcontact

Bruikbaarheid

Het touchscreen is eenvoudig te gebruiken. Door foto’s van familieleden en vrienden aan te raken kan gebeld worden. Het systeem kan ook worden gebruikt om een agenda bij te houden. De mantelzorger kan herinneringen in de agenda zetten ter ondersteuning van de cliënt. Evaluatie van het gebruik van het systeem vindt onder andere plaats in een promotieonderzoek van Nienke Nijhof van Universiteit Twente.

Inbedding in de organisatie

Esther vertelt over hoe techniek steeds meer in de zorg en bij ZZG zorggroep wordt gezien als onderdeel van het werk. Zij zegt: ‘Voor de organisatie is het uitvoeren van projecten met zorg op afstand een manier om steeds meer bekend te raken met technologie. Voor elk project zijn wel enthousiaste teams te vinden. We verplichten het niet, maar vragen geïnteresseerde teams zich aan te melden. Als een project afloopt, verspreiden we de resultaten en ervaringen onder andere via het personeelsblad en brengen zo andere teams op de hoogte. We merken dat hierdoor meer teams enthousiast raken en graag meedoen aan een project. Op deze manier breidt de kennis en ervaring zich over de organisatie uit.’

Tips bij toepassing van technologie

Bij het inzetten van technologie zijn verschillende tips te noemen om goede implementatie in de hand te werken. Esther heeft er hier twee:
‘Het is belangrijk om de techniek op orde te hebben. Als de techniek niet goed werkt, moet dat snel opgelost worden. Er moet niet te veel gedoe zijn, want dan haakt personeel, maar ook de klant af. En boven alles is communicatie belangrijk in dergelijke projecten. Duidelijk aangeven wat het systeem kan, maar ook wat het niet kan, is noodzakelijk.’

Meer weten

Lees ook het artikel: Ondersteuning mantelzorgers via sms-service van ZZG Zorggroep (pdf)

In voor zorg-deelnemer

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg