invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

Dialoog en communicatie bij MET ggz

Gepubliceerd op: | Laatst gewijzigd op:

MET ggz kan inmiddels terugkijken op een geslaagde eerste fase van het transitieprogramma, al bleek niet alle communicatie die vooraf bedacht was even effectief. De communicatie in het transitieprogramma van MET ggz zat goed doordacht in elkaar en het belang ervan was duidelijk. Terugkijkend zijn er ook aspecten die ze anders hadden kunnen aanpakken. Hun ‘lessons learned’ zijn met humor en zelfreflectie vastgelegd in de rapportage Dialoog en communicatie bij MET ggz (pdf).

Communicatieaanpak

Het projectteam vat de communicatieaanpak voor het transitieprogramma samen met ‘dialoog en communicatie’: communiceren als continu proces, de dialoog zoekend en voerend en zo betrokkenheid en invloed organiseren.

De principes van de vermaarde Harvard-hoogleraar Kotter gaven structuur aan de inrichting van de communicatie:

  • Creëer een gevoel van urgentie/dwingende noodzaak.
  • Ontwikkel een heldere visie en strategie voor verandering en maak duidelijk hoe de toekomst verschilt van het verleden en hoe die toekomst kan worden gerealiseerd.
  • Communiceer om draagvlak en betrokkenheid te creëren: zorg dat zoveel mogelijk anderen in staat gesteld worden om de visie en strategie te begrijpen en te accepteren.
  • Creëer en vier de korte termijn successen. Maak deze successen continu zichtbaar voor iedereen. Als beloning voor degenen die allemaal hard werken om de nieuwe visie en strategie te realiseren en als verleiding voor degenen die kritisch staan ten opzichte van de veranderingen maar niet onverzettelijk blijken. Zo werk je aan geloof in het succes van de nieuwe visie en strategie omdat duidelijk wordt what’s in it for you.

De rapportage van MET ggz beschrijft een groot aantal communicatie-interventies en licht toe op welke manier deze zijn ingezet.

Do’s en dont’s

In het rapport wordt volop aandacht besteed aan de uitvoering van bepaalde interventies, de do’s en don’ts. Beschreven wordt hoe in sommige situaties het slagen van een interventie kan afhangen van details. Ook de kracht van de herhaling, hoe ‘afspraak is afspraak’ niet altijd meevalt en aspecten als borging en de rol van het management komen aan de orde.

Meer weten

Dossier(s)

Tags

In voor zorg-deelnemer

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg