invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

8 aandachtspunten bij het opzetten van een verhuurorganisatie

Gepubliceerd op:

Bij het scheiden van wonen en zorg moeten zorgorganisatie ook aan de slag met het opzetten van een verhuurorganisatie om de verhuur van hun woningen te organiseren en te administreren. Laura Vierveijzer en Barbara Böhne,  betrokken bij zorginstelling De Zorgcirkel, vertellen aan Zorginstellingen, het platform voor managers in de gezondheid- en ouderenzorg, wat er allemaal komt kijken bij het opzetten van een verhuurorganisatie.

Het management van De Zorgcirkel stelde zich in 2014 de opdracht om ruim 500 woningen binnen 5 jaar te extramuraliseren. In het afgelopen jaar is de organisatie volledig ingericht om haar woningen te kunnen verhuren.

Hoe zorg je ervoor dat de verhuur kostendekkend is? Hoe zorg je voor een samenhangend aanbod van wonen, diensten en zorg? Vierveijzer en Böhne noemen 8 aandachtspunten bij het opzetten van een verhuurorganisatie.

  1. Beheer
    Of je wel of niet het beheer van de woningen in eigen huis kan doen is afhankelijk van de grootte en de samenstelling van de portefeuille. De omvang van het aantal woningen is voldoende voor de organisatie om het inbesteden te onderzoeken.
  2. Waarborgsom
    Er zijn veel juridische zaken die je na moet gaan, wil je bijvoorbeeld een onderhuurconstructie, en leg je een waarborgsom op?
  3. Het huur- en zorgcontract
    Bij De Zorgcirkel is ervoor gekozen dat wanneer een bewoner kiest voor een woning van de zorginstelling, hij automatisch ook voor de thuiszorg kiest. Daarnaast is er een constructie bedacht om onderhoudslasten die direct samenhangen met de zorglevering door te belasten aan de huurder.
  4. Huurprijs
    De huurprijs wordt bepaald aan de hand van 3 factoren: de puntenhuur, de markthuur en de kapitaallasten. Het aantal punten (in- of exclusief de serviceflattoeslag van 35 procent) bepaalt of de woning in de sociale sector of vrije huursector valt. De huurprijs moet overeenkomen met de huurprijzen van soortgelijke woningen in de regio.
  5. Communicatie
    Het begint met het communiceren van het aanbod. Maar vooral bij de daadwerkelijke aanhuur van een appartement. Bij De Zorgcirkel is daarvoor onder andere een verhuurmap opgesteld die de huurder bij aanvang van de huur ontvangt.
  6. Zelfstandige of onzelfstandige verhuur
    De criteria voor een afgebakend zelfstandig object verschillen voor de WOZ (gemeente), de BAG (gemeente) en de Belastingdienst (inspecteur).
  7. Servicekostenadministratie
    Het financieel inzichtelijk maken van energie- en servicekosten voor één woning vraagt een andere manier van administreren.
  8. Blijf optimaliseren
    Bij de Zorgcirkel is bijvoorbeeld gewerkt aan een update van de verhuurmodule waardoor deze nog meer aansluit bij het administreren van woningen en er is een koppeling gemaakt met de website om bij vrijkomende woningen deze direct als beschikbaar op de nieuwe website te tonen.

Bron: Zorginstellingen.nl

Meer weten

Tags

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg