invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

Yulius enthousiast over beeldbellen

Gepubliceerd op:

Een belangrijk doel voor Yulius in het In voor zorg-traject was het reduceren van de kosten per cliënt met minimaal dezelfde kwaliteit van zorg. Technologie wordt gezien als een middel waardoor kosten kunnen worden gereduceerd zonder dat de kwaliteit van de zorg omlaag gaat. De organisatie werkt aan meerdere E-health projecten en had zich ten doel gesteld om daarin ook beeldschermcommunicatie op te gaan nemen.

Kwaliteit zorg hetzelfde of beter

Onder begeleiding van In voor zorg! hebben drie afdelingen van Yulius meegedaan aan de pilots. Op deze afdelingen werden cliënten begeleid met beeldbellen. In gesprekken en vragenlijsten gaven de cliënten en medewerkers hun ervaringen aan. Het bleek dat 50% van de cliënten vindt dat de zorg hetzelfde of beter geworden is. Daarnaast nam de productiviteit van de zorg toe en kon de zorgverlener vaker spreken met cliënten. Aangezien het aantal beeldbelcontacten nog gering is, is het te vroeg om de kosten per behandeling nauwkeurig te kunnen bepalen.

Organisatie breed op schalen

Op basis van de opgedane ervaringen en kennis gaat Yulius een plan van aanpak maken om organisatie breed op te schalen. De verwachting ten aanzien van de opschaling is positief, verschillende afdelingen hebben zich al spontaan aangemeld met beeldbellen aan de slag te willen.

Meer weten

Dossier(s)

In voor zorg-deelnemer

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg