invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

De Posten: resultaten In voor zorg-traject

Gepubliceerd op: | Laatst gewijzigd op:

Vanuit de 3 kernwaarden 'Hartelijk, huiselijk en hulpvaardig' biedt De Posten in Enschede diensten op het gebied van thuiszorg, verzorging, verpleging, behandeling, revalidatie, dagopvang, (gemaks-) diensten, welzijn en wonen.

De Posten wil lokaal beschikbaar en toegankelijk voor cliënten zijn en blijven. Bij de verandering naar kleine zelforganiserende teams heeft de organisatie de hulp ingeroepen van In voor zorg!. In het begin van het traject is gestart met een pilot, waarbij 7 teams zelforganiserend zijn geworden. De teams kregen 4 pijlers mee:

  • Medewerker tevredenheid.
  • Cliënttevredenheid.
  • Financieel in balans.
  • Kwaliteit.

Cliënten ervaren de voordelen van één contactpersoon, minder wisseling en meer flexibiliteit door kortere lijnen.

Resultaten

  • In de intramurale setting zijn per 1 januari 2015 20 zelforganiserende teams operationeel.
  • Cliënten beoordelen de kwaliteit van het personeel met een 8,5 (ten op zichtte van een 7,7 in 2011).
  • Overhead als percentage van de omzet daalde van 18,1% (in 2011) naar 10,5% in 2013.
  • Teamcoaches laten meer los, er is een duidelijke nieuwe manier van werken zichtbaar.

Lees meer over de aanpak, resultaten en ervaringen op de deelnemerspagina van De Posten en in de factsheet.

Meer informatie

Tags

In voor zorg-deelnemer

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg