invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

Collectieve financiële hulpverlening met samenwerkingspartners

Gepubliceerd op: | Laatst gewijzigd op:

Stel dat van de 5 klanten op een dag er zeker 3 vragen over financiën hebben. Kun je daar dan niet beter iets collectiefs op verzinnen? In de wijk De Maten in Apeldoorn ontwikkelde Stimenz, samen met de Stadsbank, MEE Veluwe en Schuldhulpmaatje, Centenkwesties. Elke dinsdagochtend kunnen mensen binnenlopen met hun vragen, ze worden direct geholpen. Het scheelt niet alleen de klant tijd, maar de professionals ook. En de samenwerkende organisaties weten elkaar snel te vinden, vullen elkaar aan. Het is slechts één van de voorbeelden van financiële hulpverlening en samenwerking door Stimenz. Sociaal werkers Floor Post en Corinne de Groot belichten 4 aansprekende projecten: Centenkwesties, de budgetbespaarparty, de budgetbakfiets en Veil je schulden.

Centenkwesties

Laagdrempelig en direct zijn de belangrijkste kenmerken van Centenkwesties. ‘We organiseren het elke week in de eigen wijk’, zegt Floor. ‘Mensen kunnen dus snel terecht op een voor hen vertrouwde plek.’ Centenkwesties is een combinatie van curatief en preventief: de doelgroep zijn mensen die al schulden hebben of mensen met een financiële vraag. Wie langskomt zit in 1 keer goed, want bij Centenkwesties zijn verschillende professionals en vrijwilligers aanwezig. Bezoekers hebben een gesprek met de Stadsbank, sociaalraadslieden kunnen een voorzieningencheck doen en Schuldhulpmaatje (vrijwilligers) biedt ondersteuning. ‘Soms ter plekke, door samen het aanvraagformulier van de Stadsbank in te vullen. Of ze maken een afspraak om thuis samen de administratie op orde te brengen.’ Uiteraard zijn er ook professionals van Stimenz en MEE Veluwe, die kijken naar achterliggende problemen. ‘Schulden komen vrijwel nooit alleen. Meestal speelt er ook een gedragsprobleem of een echtscheiding. Hier kunnen we een individueel traject voor opstarten.’

Het succes van Centenkwesties zit vooral in de snelheid. ‘Mensen vinden alles bij 1 loket. De verschillende professionals kunnen hen samen, stap voor stap, direct helpen. Aan het eind van de ochtend is het plaatje compleet.’ Dat scheelt de klant tijd en de professionals ook. Bovendien weten de samenwerkende organisaties elkaar snel te vinden, ze vullen elkaar aan. Maar voelen mensen geen schroom om zomaar over hun financiën te komen praten? ‘De meesten niet. Heel soms schamen mensen zich. Want we zitten wel met z’n allen in dezelfde ruimte. Dan kunnen we altijd even apart gaan zitten. Tegelijkertijd zien ze dat ze niet de enige met problemen zijn. Dat geeft steun.’

De budgetbespaarparty

In Apeldoorn Noord-Oost organiseert Stimenz elke 6 weken een budgetbespaarparty. Iedereen is welkom. ‘Want wie wil nou niet aan het eind van de maand wat meer overhouden van zijn inkomen’, zegt Corinne. Het doel van de avond is bespaartips uitwisselen. En dat gebeurt via een kwartetspel. ‘Dat doen we om het ijs te breken, want het is toch elke keer wat onwennig voor mensen.’ Zo is er het kwartet ‘Telefonie’, met tips als ‘Omzeil dure 0900-nummers’, ‘Maak gebruik van WhatsApp en e-mail’, ‘Bellen en buitenland’ en ‘Kies een goedkoop toestel’.

Elke avond heeft ook een eigen thema. Bijvoorbeeld gemeentelijke belastingen. ‘Dan nodigen we een van de sociaalraadslieden uit om te vertellen over kwijtschelding.’ De avond eindigt steevast met een vragenrondje. ‘Om te horen welke tips mensen het meest aanspreken, maar vooral om mensen zelf om tips te vragen. Daar komen soms verrassende dingen uit, die wij weer kunnen gebruiken. En het houdt de bijeenkomst dynamisch.’ Vervolgens geeft Corinne alle deelnemers een informatieboekje mee, met de tips uit het kwartetspel, nuttige websites, een overzichtelijke maandbegroting en meer informatie over Stimenz en samenwerkingspartners als de Stadsbank en Schuldhulpmaatje.

Om bekendheid aan de budgetbespaarparty te geven verspreidt Corinne folders. Ook werft ze mensen uit het eigen cliëntenbestand. Met als resultaat dat de avonden goed bezocht worden. En dat is mooi, want er gaat een sterk preventieve werking vanuit. En als er mensen zijn die Corinne nog niet kent, voert ze altijd even een persoonlijk gesprekje. ‘Wellicht kunnen deze mensen iets betekenen in de wijk, als vrijwilliger. Zo benutten we de avonden ook breder.’

De budgetbakfiets

2 jaar geleden schafte Stimenz met geld van het Oranjefonds voor de wijk De Maten de budgetbakfiets aan. Het doel was een laagdrempelig aanspreekpunt zijn voor iedereen met financiële vragen. ‘We stonden elke week met de fiets bij het winkelcentrum’, vertelt Floor. ‘Om met mensen in gesprek te komen en tips te geven. We maakten ook kaartjes met tips van de week. Bijvoorbeeld: “Wilt u goedkoop boodschappen doen? Maak een lijstje!”.’ Op dit moment gebruiken de sociaal werkers de bakfiets even niet. ‘We merkten dat het toch moeilijk was om met mensen contact te maken terwijl ze hier boodschappen doen. Ze hadden er geen zin in of dachten dat we iets wilden verkopen.’ Daarom maakt Stimenz nu andere plannen voor de bakfiets. ‘Vanaf dit jaar gaan we de bakfiets gerichter gebruiken. Dan zoeken we mensen op die al bij een ontmoetingsplek zijn, zoals scholen of de budgetbespaarparty.’ Ook gaat de organisatie de bakfiets breder inzetten, voor andere activiteiten. ‘De kinderwerkers kunnen de fiets goed gebruiken. Bijvoorbeeld om speelgoed mee te nemen naar de speeltuinen. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Dat is mooi, want het is zonde om niet alle mogelijkheden van de bakfiets te benutten.’

Veil je schulden

Het project Veil je schulden is ontstaan uit het gegeven dat steeds meer mensen schulden hebben, maar dat het best lang duurt voordat een schuldhulpverleningstraject start. ‘We zien dat dat de maatschappij geld kost’, zegt Floor. ‘Daarom onderzoeken we of we lokale, particuliere fondsen kunnen inzetten. Natuurlijk wel onder voorwaarden.’ De twee belangrijkste voorwaarden zijn:

  1. Het moet gaan om mensen in het beginstadium van schuld, met een schuldenlast tot € 5.000.
  2. De schuld staat de toekomstplannen van deze mensen in de weg.

‘Voor Veil je schulden zoeken we dus mensen met een verhaal. Mensen die zonder die schuld bijvoorbeeld een studie zouden gaan doen of een eigen bedrijfje zouden starten.’ Die toekomstplannen maken de maatschappelijk werkers concreet, het is de basis voor de aanvraag bij lokale fondsen. Tot nu toe zijn fondsen enthousiast. En de eerste casus is met succes afgerond. ‘Dat was een jongen die begeleid woont. Hij ervoer zoveel druk van zijn schuldeisers dat hij niet meer aan zijn eigen ontwikkeling toekwam. Zodra die druk was weggenomen, ging hij weer met sprongen vooruit. Hij kan nu sneller zelfstandig gaan wonen, de maatschappelijke baten zijn dus groot.’ Wat de maatschappelijke winst precies is, bekijkt Stimenz na een halfjaar. ‘Dan zoeken we de mensen weer op. Om te kijken hoe hun leven er nu uitziet en wat onze interventie heeft opgeleverd?’ De werkers checken ook altijd of er een tegenprestatie mogelijk is. ‘We vragen wat iemand voor de maatschappij terug zou kunnen doen. Zo hebben we nu een jongere die vrijwilliger in het jongerencentrum wordt.’

Veil je schulden is een pilot. Na 5 casussen evalueert Stimenz de maatschappelijke opbrengsten. Floor staat achter de nieuwe aanpak. ‘Ik vind de benadering heel positief. Want we werken met mensen aan hun toekomst. Dat maakt ze enthousiast en zelf krijg ik er ook energie van.’

Meer weten

Dossier(s)

Tags

In voor zorg-deelnemer

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg