invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

Wat is Lean, wat is Six Sigma en wat is Lean Six Sigma?

Gepubliceerd op: | Laatst gewijzigd op:

Lean Management

Lean Management is een methodiek die zich richt op het managen en verbeteren van processen door het elimineren van verspillingen en het reduceren van doorlooptijden. Processen worden maximaal ingericht op activiteiten die waarde toevoegen aan het product voor de klant (waardestroom).

In Lean wordt er onderscheid gemaakt tussen acht verschillende soorten verspillingen:

  • defecten
  • overproductie
  • transport
  • wachten
  • opslag
  • bewegingen en verplaatsingen
  • meer doen dan nodig is
  • onbenutte creativiteit en capaciteit

Kenmerken van Lean management zijn de vlakke hiërarchie, meer verantwoording en competentie aan de "basis", het elimineren van verliezen, de verbeterde communicatie met klanten en met leveranciers, de concentratie op wat belangrijk is en de klantvriendelijkheid.

Six Sigma

Zes Sigma of Six Sigma is een kwaliteitsmanagementmethode om de operationele prestaties van een organisatie te verbeteren. Dit gebeurt door middel van het identificeren van tekortkomingen in werkprocessen binnen een organisatie én het verbeteren van deze werkprocessen. Het doel is om producten en diensten op te leveren die continu de verwachtingen van de klant overtreffen. Het achterliggende idee is dat processen alleen beheerst en verbeterd kunnen worden als er inzicht bestaat in deze processen.

Six Sigma maakt gebruik van een vaste methodologie om problemen op te lossen, namelijk de DMAIC-methodologie. DMAIC staat voor: Define-Measure-Analyse-Improve-Control.

  • Define: Het definiëren van het probleem en het afstemmen van de projectorganisatie
  • Measure: Prestatie van het proces in kwestie concretiseren. Dat wil zeggen: de nulmeting bepalen
  • Analyze: Onderbouwing van oorzaken van het probleem
  • Improve: Ontwerpen en selecteren van oplossing(en). Dat wil zeggen: procesoptimalisatie bepalen
  • Control: Het implementeren en borgen van de verbeteringen

Six Sigma heeft een duidelijke klantfocus. Weten wat de klant wil is essentieel ("Voice of the Customer"). De klant en niet het bedrijf zelf, bepaalt of een product of dienst voldoet aan de eisen.

Lean Six Sigma

Lean Six Sigma is de integratie van Lean en Six Sigma om processen te verbeteren. Lean Six Sigma combineert de invalshoeken logistiek management en kwaliteitsverbetering. Waarom zijn beide methoden zo goed met elkaar te combineren? Ze richten zich allebei op optimaliseren van werkprocessen rondom de wensen van de klant. Lean Six Sigma is in principe op elk niveau in de organisatie toe te passen Een voorwaarde is wel dat het gekozen proces een duidelijk begin en eind heeft.

Meer weten

Literatuur

Video

 

Tags

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg