invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

Zorggroep Almere: resultaten In voor zorg-traject

Gepubliceerd op: | Laatst gewijzigd op:

Zorggroep Almere biedt een breed scala aan diensten op het gebied van zorg en gezondheid via een netwerk van 23 gezondheidscentra en ouderenzorg in 7 woonzorgcentra. Daarnaast exploiteert Zorggroep Almere een leefgemeenschap voor ouderen en het verpleeghuis Polderburen. In het Flevoziekenhuis is Zorggroep Almere verantwoordelijk voor de exploitatie van Flevoburen, een centrum voor geriatrische revalidatie. 2.600 medewerkers en enkele honderden vrijwilligers werken bij de organisatie.

Om ook in de toekomst goede zorg te kunnen bieden, die de cliënt centraal stelt, heeft Zorggroep Almere ondersteuning aangevraagd bij In voor zorg!. Het primaire doel van het In voor zorg-traject was: ‘de zelfstandigheid en cliëntgerichtheid van medewerkers stimuleren en daarmee meer ruimte te maken voor professionaliteit, eigenaarschap en plezier in het dagelijks werk’.

Als fundament van het traject fungeerde TeamSHOPP: een evidence based curriculum dat op basis van teamtraining en ontwikkeling van (medisch)leiderschapscompetenties instrumenten en strategieën hulpmiddelen biedt om de beoogde cultuur transitie te helpen realiseren.

De tactiek was om de ‘trap’ van bovenaf schoon te maken: (team)managers, Specialisten Ouderen Geneeskunde (SOG) en psychologen startten het traject met een intensief coaching traject (zowel individueel als groepsgewijs) gericht op houding en gedrag en op leiderschapscompetenties. Zorgteams en behandelaars doorliepen fasegewijs een ‘op maat’ teamontwikkel programma.

De belangrijkste resultaten van het traject:

  • Hernieuwde identiteit van zorgteams: meer ruimte voor passie, trots en aandacht (onder andere voor elkaar en voor cliënten).
  • Alle medewerkers, in iedere functie, in staat zijn om vanuit een nieuwe collectieve aanspreekcultuur, proactief samen te werken op basis van feed back en continu ‘elkaar-monitoren’.
  • Iedereen continu gericht is op verbeteren en dus continu in staat is aan te passen, te ‘schakelen’ op knelpunten en verbeterpunten.

Een uitgebreid overzicht van alle resultaten is te vinden in de Factsheet.

Meer informatie 

Tags

Publicaties

1 publicaties
In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg