invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

Verpleeghuis Nebo: resultaten In voor zorg-traject

Gepubliceerd op: | Laatst gewijzigd op:

Het In voor zorg-traject van Verpleeghuis Nebo had als doel het creëren van een gezamenlijke cultuur die zichtbaar is in vanzelfsprekend Nebo-gedrag, een trots gevoel bij medewerkers over Nebo en een trots gevoel over hun eigen bijdrage (en zichzelf).

Nebo was zoals zovele organisaties in de langdurige zorg, hiërarchisch georganiseerd. Met weinig ruimte voor eigen initiatieven of regelruimte voor medewerkers. Met de komst van directeur Yvonne Kappers veranderde dat. Dankzij het In voor zorg-traject is de gehele organisatie in dat veranderproces meegenomen.

Tevredenheid heerst er alom over de methode ‘De Werkvloer Centraal’, maar er is nog een hoop te doen. Een organisatie in verandering is een taai proces, zegt Yvonne Kappers. ‘We zijn er nog niet. Een verandering als deze vraagt een langere termijn. Eigenlijk zitten we er nu middenin.’

Doorlooptijd

Het traject liep van mei 2010 tot en met september 2013.

Methode

De Werkvloer Centraal is het bewezen succesvolle programma van Anne-Mei The dat kwalitatief goede zorg terugbrengt in zorginstellingen. De Werkvloer Centraal zet steevast de medewerkers op de werkvloer in het middelpunt. Zij vormen immers de spil van een organisatie.

Resultaten

Dankzij het verandertraject is er een vermindering van het aantal leidinggevenden gerealiseerd. Eén managementlaag is opgeheven, de samenstelling van het managementteam is gewijzigd evenals de competentieprofielen van de unithoofden. De organisatie is gestart met casemanagement. Er is ruimte voor zelfsturing, vertrouwen en samenwerking binnen de teams en er wordt meer gestuurd op onderlingen vervangbaarheid. Medewerkers geven steeds duidelijker aan wat zij nodig hebben om hun werkzaamheden goed uit te kunnen voeren. Er is beter contact tussen medewerkers en de cliënten en hun familie. Ook weten wijkbewoners Nebo beter te vinden. Zij nemen deel aan lezingen, themabijeenkomsten en concerten bij Nebo.

Vervolg

De aandacht voor de medewerkers wordt vastgehouden door het continueren van TVO’s (Tijd Voor Onszelf), verdiepingssessies, intervisiebijeenkomsten en inspiratiebijeenkomsten. Er wordt frequent de cliëntervaring en medewerkerstevredenheid gemeten met eigen ontwikkelde meetinstrumenten. Er is aandacht voor het formuleren van 'het waarom van Nebo' en er komt een nieuwe PR en Marketing strategie voor zowel interne als externe communicatie.

Organisatie

Verpleeghuis Nebo is samen met het ziekenhuis Bronovo onderdeel van de stichting Bronovo-Nebo in Den Haag. Nebo heeft zo'n 200 medewerkers in dienst (150 Fte) die samen met zo'n 65 vrijwilligers de zorg voor ongeveer 135 cliënten dragen.

Meer informatie 

Dossier(s)

Tags

Publicaties

3 publicaties
In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg