invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

De Ronde Venen: resultaten In voor zorg-traject

Gepubliceerd op: | Laatst gewijzigd op:

Door veranderingen in de financiering stond De Ronde Venen in 2010 voor grote financiële uitdagingen. Ook de interne bedrijfsvoering was niet voldoende in balans. In voor zorg! heeft ondersteuning geboden bij verbeteracties door trekkers van verbetertrajecten te coachen. Daarnaast heeft zij zich gericht op het verbeteren van de interne bedrijfsvoering zodat De Ronde Venen weer een gezonde, aantrekkelijke organisatie werd.

Staand 1e rij (van links naar rechts): Johanna Valentijn, Netty van der Kaa (manager zorg), Esther van der Zwet, Mirjam Pleijster en Ans Roeleveld; staand 2e rij: Margriet Boerma (IVZ-coach), Herman Schuurman (bestuurder ZcDRV); zittend: Eline Bramer, Marja de Wit, Marijke de Jong en Yvonne Heemskerk

Vijfpuntenplan

Samen met In voor zorg-coach Margriet Boerma heeft De Ronde Venen een vijfpuntenplan opgesteld met de 5 hoofdthema’s van het verandertraject:

  1. Cliënt en kwaliteit
  2. Werken in een team
  3. Formatieplanning en roostering
  4. Slimme werkprocessen
  5. Sturen op resultaten

Doorlooptijd

Het In voor zorg-traject van De Ronde Venen is afgerond op 21 november 2012.

Methode

Om de gewenste verandering te bewerkstellingen werden de 5 trajecten langs 3 sporen ingestoken:

  1. Cliënt en kwaliteit - gericht op verbetering en borging van de kwaliteit van zorg
  2. Werken in een team- gericht op toerusting en versterking van medewerkers
  3. Formatieplanning en roostering- gericht op de realisatie van de normformatie
  4. Slimme werkprocessen- gericht op efficiënt en effectief werken
  5. Sturen op resultaten- gericht op het sturen op en behalen van financiële resultaten

Spoor 1. Themabesprekingen en coaching teamcoördinatoren gericht op delen en leren en de ontwikkeling naar hoofden zorg

Spoor 2. Verbeteracties gericht op ontwikkelen en verbeteren, waarin verbeteracties werden opgepakt

Spoor 3 Voortgangs- en rapportagegesprekken gericht op doen en borgen

Resultaten

Zorgcentra De Ronde Venen is van een kwetsbare, financieel zwakke organisatie veranderd in een stevige en gedreven locatie van de Zonnehuisgroep Amstelland (ZHGA), met vertrouwen in de toekomst. Verbeteringen op het gebied van kwaliteitszorg, sturen op resultaten en cultuur en samenwerking zijn doorgevoerd.

Vervolg

De Ronde Venen gaat door op de ingeslagen weg, ondersteund door de Zonnehuisgroep Amstelland. De ingezette lijn op het gebied van teamcultuur en kwaliteitszorg zal onverminderd doorgaan. De financiën worden nu nauwlettend gevolgd, binnen het managementsysteem van de ZHGA. Ook voor de toekomst staan weer grote veranderingen: In Mijdrecht is nieuwbouw gepland.

Organisatie

Zorgcentra De Ronde Venen ontstond in december 2007 uit een fusie. De organisatie biedt op 3 locaties in Mijdrecht en Vinkeveen woonzorg aan senioren en daarnaast op beperkte schaal thuiszorg.

Meer informatie

Tags

Publicaties

2 publicaties
In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg