invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

'Hart aan het werk': De mantelzorger

Gepubliceerd op: | Laatst gewijzigd op:

‘Mijn schoonmoeder woont sinds 2006 in Transwijk, sinds november 2012 in een kleinschalige woonvorm. Ik vind het mijn plicht om wat over te hebben voor haar en voor andere mensen die dit nodig hebben. Ik probeer deze zorg zo goed mogelijk te verdelen met mijn schoonzus. Daarnaast zit ik in de cliëntenraad omdat er rond de verhuisactiviteiten van Transwijk zoveel zaken aan de hand waren. Noodzakelijk activiteiten op het gebied van de voeding, de was en dergelijke kregen daardoor niet de aandacht die nodig was. Niemand kwam meer voor het belang van de cliënten op. De oude cliëntenraad had niet langer vertrouwen in de raad van bestuur. Zelf had ik geen geschiedenis met die raad van bestuur, dus ik kon met een schone lei beginnen. Gelukkig pikten de bestuurders dit goed op, zodat snel stappen gezet konden worden. En we hebben met alle cliëntenraden een LOC-cursus gedaan om beter zicht te krijgen op onze rechten en plichten. Dat we af en toe van mening verschillen met elkaar is niet erg, alles in belang van de bewoners.

'Hart aan ’t werk' vind ik een goed project op een goed moment, want de organisatie moest echt een slag maken. Er is veel nieuw personeel gekomen en het oude personeel hield elkaar nog wel eens de hand boven het hoofd als er iets gebeurde. Het sprak zaken niet altijd uit en dit hield vernieuwing en verbetering tegen. De verhuizing van mijn schoonmoeder naar de nieuwe locatie, vorig jaar november, verliep ook niet goed. Er was te weinig personeel en veel van het beschikbare personeel was nieuw en moest dus nog worden ingewerkt. Dan wordt de druk op de mantelzorgers groter. Er wordt de komende jaren veel meer van de mantelzorgers verwacht. Daarmee moet een organisatie voorzichtig zijn, want anders haken zij af. Gelukkig pikt de organisatie dit goed op. Ze probeert meer vrijwilligers in te zetten, om de medewerkers en mantelzorgers te ontlasten. Daarnaast moet natuurlijk ook meer oog komen voor de zelfredzaamheid van de cliënten. Daarin speelt 'Hart aan ’t werk' een rol. Ik ben alleen bang dat de overheidsplannen de organisatie in de wielen rijden. Daarover zijn wij als cliëntraden ook in gesprek met de organisatie, gaat het nog om de cliënt of alleen maar om geld?

Joke Duijveman, mantelzorger en lid cliëntraad

Hart aan 't werk

In de transitie worden alle medewerkers van Vecht en IJssel betrokken en zij worden allen gezien als professionals. Zij worden ondersteund bij het nemen van meer zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid en initiatief. Door open dialoog, oplossingsgerichte gesprekken met alle betrokkenen wordt onderzocht op welke onderdelen extra ondersteuning gewenst is. Door ook ‘onder water’ te kijken, wordt bewerkstelligd dat er nog meer vanuit het hart gewerkt wordt en dat de energie om te veranderen niet alleen op gang komt, maar ook blijft stromen.

Meer weten

Dossier(s)

Tags

In voor zorg-deelnemer

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg