invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

'Hart aan het werk': De eerstverantwoordelijke

Gepubliceerd op: | Laatst gewijzigd op:

‘In de twaalf jaar dat ik hier werk, heb ik de organisatie duidelijk zien veranderen. De zorgteams zijn nu integraal geworden en dat is beslist beter dan voorheen, omdat het zorgt voor kortere lijnen. Je spreekt elkaar gemakkelijker en weet dus meer over de cliënten en elkaar. Bovendien heb je met minder cliënten te maken en als cliënten ook met minder medewerkers. Het aantal mensen dat intieme zorg verleent zoals douchen is dan dus ook kleiner, dat geeft mensen een veiliger gevoel. Je leert zo als medewerker die cliënten ook beter kennen. Dan weet je bijvoorbeeld dat iemands kind ziek is.

Natuurlijk zijn wij als medewerkers sterk geneigd om te zorgen voor mensen. Je bent snel geneigd om te denken: dat doe ik wel even. Als medewerkers begrijpen we heel goed dat het beter is dat mensen dingen zelf doen, maar het is een proces voor ons om ook naar dat inzicht te handelen. En het vergt ook een verandering bij die cliënten zelf natuurlijk, we moeten dit goed bespreken met hen en met hun naasten.

'Hart aan ’t werk' heeft met deze omslag te maken. Maar het gaat ook over de vraag hoe je als eerstverantwoordelijke – mijn functie – met je teamleden omgaat. Je weet bijvoorbeeld dat die nog wel eens geneigd zijn om te zeggen dat de eerstverantwoordelijke altijd achter de computer zit. Of om te wijzen op iets dat niet goed gaat zonder zelf met een mogelijke oplossing te komen. We leren nu als eerstverantwoordelijken om mensen hierop aan te spreken, maar ook dat is toch wel weer een proces. Elkaar aanspreken is in de zorg niet echt gemeengoed, want je weet dat iedereen dit werk vanuit zijn hart doet. In het verlengde hiervan ligt cliënten aanspreken op hun eigen gedrag. Sommigen van hen zijn heel goed in staat dingen van een mantelzorger te vragen, anderen hebben daar veel meer moeite mee.

Wat het proces wel eens moeilijk maakt, zijn de regels. Een bewoner die opiatenpleisters gebruikt, vindt het vervelend dat deze achter een slot bewaard worden. Dit staat eigen regie in de weg, terwijl je mensen juist meer eigen verantwoordelijkheid wilt geven. Maar dit is aan de andere kant ook juist weer moeilijk als je ziet dat ze er niet altijd goed mee omgaan. Het zijn mensen van een generatie die het niet gewend is eten weg te gooien. Dus spreken we de vrouw die vlees meeneemt naar haar eigen kamer erop aan dat dit uit hygiëneoverwegingen tegen de regels is. Maar wat moet je dan als ze het na tien keer zeggen nog steeds doet?’

Judith van Stam, medewerker welzijn locatie Ewoud, Vecht en IJssel.

Hart aan 't werk

In de transitie worden alle medewerkers van Vecht en IJssel betrokken en zij worden allen gezien als professionals. Zij worden ondersteund bij het nemen van meer zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid en initiatief. Door open dialoog, oplossingsgerichte gesprekken met alle betrokkenen wordt onderzocht op welke onderdelen extra ondersteuning gewenst is. Door ook ‘onder water’ te kijken, wordt bewerkstelligd dat er nog meer vanuit het hart gewerkt wordt en dat de energie om te veranderen niet alleen op gang komt, maar ook blijft stromen.

Meer weten

Dossier(s)

Tags

In voor zorg-deelnemer

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg