invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

GGZ Oost-Brabant: evaluatie crisisopname 'Wederzijds begrip en respect zijn heel belangrijk'

Gepubliceerd op:

Henriëtte aan de Stegge werkt als ervaringsdeskundige bij GGZ Oost-Brabant. Zij is daar onder meer betrokken bij de invoering van stepped care werken.

Een evaluatie van een crisisopname kan veel indruk op me maken. Dat gebeurde bijvoorbeeld tijdens een evaluatie van een opname van 2 weken op de crisisafdeling. Tijdens dit gesprek ervaarde ik hoe belangrijk en mooi het is als de cliënt en de hulpverlener echt in gesprek raken met elkaar. Wat ik zag was wederzijds begrip en respect. Mij werd het heel duidelijk dat het goed is dat we na iedere crisisopname altijd een evaluatiegesprek voeren, samen met de cliënt én met een teamlid.

Spannend

Deze cliënt was al terug op de verwijsafdeling. Bij het maken van de afspraak vroeg ik aan hem wie hij van de teamleden bij de evaluatie wilde. Het lukte om het gewenste teamlid hierbij te betrekken. Voor mij is dat heel fijn want dit komt het gesprek ten goede, weet ik uit ervaring.
De cliënt heb ik opgehaald en samen zijn we naar de crisisafdeling gewandeld.

Dit moment is voor mij steeds weer spannend. Gaat de afspraak wel door? Hoe is het met de cliënt die onlangs nog in een crisis was? Als cliënten nog op de crisisafdeling verblijven, kost me de evaluatie minder energie, want dan voel ik me er niet alleen voorstaan en voel ik me gesteund door het team van de crisisafdeling. De verpleegkundige, met wie we hadden afgesproken, ontving ons gastvrij. In een mooie, ruime ontvangstkamer met een kop koffie erbij, begonnen we het evaluatiegesprek. Als dat mogelijk en wenselijk is, zit ik naast de cliënt.

Evaluatie

Tijdens deze gesprekken neem ik de leiding en mijn eerste vraag was: kun je iets vertellen over hoe je de opname op deze crisisafdeling hebt ervaren? Hij vertelde meteen het verhaal over een incident met een medecliënt dat had plaatsgevonden tijdens de opname op de crisisafdeling. Hij uitte hierover zijn frustraties en vertelde dat het voorval hem nog steeds bezighield. Het voelde voor mij goed dat hij zijn boosheid kon uiten. De verpleegkundige bevestigde hem door begrip te tonen voor zijn gevoelens. Ik vond het mooi om te zien hoe de cliënt zich door de verpleegkundige echt begrepen voelde.

De begeleiding van het team tijdens de crisisopname heeft hij als heel prettig ervaren. De verpleegkundigen waren duidelijk en kwamen afspraken na. Was deze crisisopname nu te voorkomen geweest? Hij antwoordde dat hij baat zou hebben gehad bij betere begeleiding in de aanloop naar de crisis op de verwijsafdeling. Een stappenplan had hem kunnen helpen. Op de terugweg viel me op dat we alle 2 meer ontspannen wandelden.

Blog door Henriëtte aan de Stegge.

Meer weten

Tags

In voor zorg-deelnemer

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg