invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

Beste Annika: 'Alles loopt makkelijker en sneller; bewoners merken dat ook'

Gepubliceerd op: | Laatst gewijzigd op:

Beste Annika,

Ik ben nog een beetje nieuw in het Sint Pieters en Bloklands Gasthuis. In ben hier in september komen werken. Voor die tijd was ik 20 jaar wijkverpleegkundige en 3 jaar teamleider in de zorg. Bij het Sint Pieters en Bloklands begeleid ik de omzetting van intramuraal naar extramuraal. Van een all-in verzorgingshuis naar zorg en begeleiding op maat bij mensen die hier een zelfstandige woning huren, zeg maar.

Dat kan lastig zijn. Soms zitten collega’s qua denken en werkhouding nog vast aan het ouderwetse verzorgingshuis. Ongevraagd bij bewoners naar binnen stappen en bewoners alles uit handen willen nemen bijvoorbeeld. Dat soort dingen merk je dan. Het nieuwe uitgangspunt bestaat eigenlijk uit 4 stappen:

  1. Elke cliënt is anders
  2. Wat wil een cliënt nog zelf doen
  3. Wat kan een mantelzorger doen
  4. Wat kunnen wij daarna aanvullend nog doen

Er is in de laatste maanden al veel gebeurd in de teams die hier werken. De planning van de zorgbezoeken aan de appartementen organiseren de teams zelf. Maar ook teambuilding, zelf problemen oplossen, zelf je collega’s bellen bij een ziekmelding en samen zoeken naar een oplossing: dat gebeurt allemaal binnen de teams. En we zijn lekker mobiel. We whatsappen met elkaar. Binnenkort gaan de teams met iPad's werken. Dan hoef je niet steeds naar het zorgdossier op kantoor te lopen, maar heb je alle informatie letterlijk in de hand.

Weet je, als mensen ideeën hebben over hoe het beter kan, gebeurt er nu ook wat mee. Dat geeft veel energie. En het scheelt natuurlijk dat dit een kleine organisatie is. Niet iedereen hoeft mee te praten over elke beslissing. Je krijgt als medewerker snel antwoord.

Natuurlijk valt er best nog wel wat te verbeteren. De samenwerking tussen de teams bijvoorbeeld. Als het druk is, kan het ene team het andere team helpen. Maar daar moet je elkaar wel voor benaderen. Daar moeten we nog aan wennen. Komt goed, want de spirit om het beter te willen doen, is er nu volop. Er is ruimte voor lef. Bewoners merken dat ook. Het loopt allemaal makkelijker en sneller.

Blog door Hetty van Zoeren, teamleider extramurale zorg.

Annika-brieven: de aanleiding

Op een dag wandelde Annika bij het Sint Pieters en Bloklands Gasthuis binnen. Ze zocht een passende woning voor haar ouders. En ze was verbaasd. 'Is dit wel een verzorgingshuis? Die zorg voor oude mensen, dat wordt toch alleen maar minder? Hoe kan het dan dat ik hier zoveel vrolijkheid zie. Hoe doen jullie dat dan?'

Zoals Annika zijn er vast meer mensen. Mensen die in het nieuws horen dat het slechter gaat met de ouderenzorg en die niet weten hoe we dat bij Sint Pieters en Bloklands zo organiseren dat iedereen het juist beter naar z’n zin heeft. Dat willen we eigenlijk niet alleen aan Annika, maar aan iedereen laten weten.

Zo ontstond het idee: brieven schrijven aan Annika en daarmee eigenlijk aan iedereen die zich afvraagt hoe het nu zit met die ouderenzorg van tegenwoordig. Een tegenwicht tegen alle kommer en kwel-verhalen. Het zijn brieven waarin mensen die bij Sint Pieters en Bloklands Gasthuis werken of die er een familielid hebben wonen, vertellen over hoe het toegaat in het Sint Pieters en Bloklands Gasthuis.

Het Sint Pieters en Bloklands Gasthuis heeft de brieven inmiddels gebundeld. Binnenkort worden ze feestelijk uitgereikt aan bewoners en het personeel. Ook Actiz krijgt het stapeltje brieven als presentje aangereikt. En natuurlijk zal de opmerkelijke brieven-actie worden belicht in de lokale en regionale media van Amersfoort.

St. Pieters en Bloklands en In voor zorg!

Het St. Pieters en Bloklands Gasthuis is een klein wooncentrum voor ouderen dat in 1711 (!) is opgericht. Op de locatie van het Gasthuis in de wijk Vathorst wonen 30 mensen die lijden aan dementie en aanverwante aandoeningen. Zij wonen in 5 woningen met per woning een eigen kamer en een gezamenlijke huiskamer. Ook wonen in het Gasthuis ongeveer 100 ouderen in 62 appartementen die diverse soorten van zorg nodig hebben. Zij huren er een woning en ontvangen aan de hand van een zorgindicatie zorg en begeleiding op maat. Daarnaast opent het Gasthuis midden in het centrum van Amersfoort een nieuwe locatie. In een prachtig gerenoveerd historisch gebouw ‘De Davidshof’ komen 7 huisjes voor mensen met dementie en 28 woningen voor mensen met lichamelijke klachten.

In voor zorg! hielp om de zorg, begeleiding en de horeca in het Sint Pieters en Bloklands Gasthuis zo aan te passen dat de dienstverlening beter werd en de tevredenheid van de bewoners toenam, terwijl tegelijkertijd de kosten daalden.

Meer weten

Tags

In voor zorg-deelnemer

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg