invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

Blogreeks Odion - Youri Wegman: 'Meer interactie'

Gepubliceerd op:

Locatie- en teamscans en Teamportaal: steeds meer teams van Odion maken er kennis mee. In een reeks van blogs vertellen medewerkers over hun ervaringen met de nieuwe ‘instrumenten’. Deze keer is Youri Wegman, persoonlijk begeleider Ortho Pedagogisch Dagcentrum Dynamica, aan het woord over zijn ervaringen.

Locatie- en teamscans, teamportaal: het is bij ons sinds begin vorig jaar een hot item. Het is ook niet niks: ineens staan twee medewerkers ‘van buiten’ op de groep die meekijken met wat we doen en hoe we het doen. In eerste instantie denk je hebben die scans en dat meekijken wel zin? We doen het toch al goed?

Ouders bij MDO’s

Voor de mensen die mij niet kennen: ik ben persoonlijk begeleider in een groep van zes  kinderen met ontwikkelingsachterstanden in het Ortho Pedagogisch Dagcentrum Dynamica.. Dankbaar maar intensief werk, waarbij er veel contact is met ouders. En juist die ouders hebben gemerkt dat locatiescans merkbare gevolgen hebben gehad. Ouders (en medewerkers) gaven in de scans bijvoorbeeld aan dat de communicatie meer en beter kan. Om te beginnen is besloten om ouders deel te laten nemen aan het MDO (multi-disciplinair overleg). Hierdoor komen we veel sneller tot de kern van de zaak bij de bespreking van cliënten.

Kern van de zaak

Nog iets. We hadden twee teamleiders. Onder invloed van locatie- en teamscans is dat veranderd. Nu hebben we één teamleider en een gedragsdeskundige die als behandelcoördinator optreedt. Ook hier geldt dat we sneller tot de kern van de zaak kunnen komen. Er is meer inhoudelijke kennis op de groepen en er is meer praktische ondersteuning. Er is door de scans vooral meer interactie gekomen tussen medewerkers en ouders. Soms zelfs met bijzondere gevolgen. Zo stelden ouders een klussen-app in. Ouders informeren elkaar zo over de klussen die gedaan moeten worden en wie dat dan doet. Ook wordt er veel gebruik gemaakt van de app Klasbord. Hierdoor is het communiceren met ouders leuker en effectiever geworden, waardoor de rapportage met schriftjes alleen nog wordt gebruikt voor bijzonderheden.

Tussenfase

Is het daarmee voor ons als medewerkers makkelijker geworden? Ja en nee. Het kost (allemaal) veel tijd en energie. Ook als het om Teamportaal gaat. Eerlijk en open tegen elkaar zijn in een fase dat er veel verandert, is nogal een dynamisch proces. We zitten nu nog in een tussenfase. Maar dat het goed komt, staat voor mij vast.

Meer weten

Lees ook de andere blogs van Odion

Dossier(s)

Tags

In voor zorg-deelnemer

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg