invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

Blogreeks Odion - Gabi Terzic: 'Instrument tegen tunnelvisie'

Gepubliceerd op: | Laatst gewijzigd op:

Locatie- en teamscans en Teamportaal: steeds meer teams van Odion maken er kennis mee. In een reeks van blogs vertellen medewerkers over hun ervaringen met de nieuwe ‘instrumenten’. Deze keer is Gabi Terzic, voormalig persoonlijk begeleider op de Zonnehoek (dagbesteding) en nu op ODC Dynamica van Odion, aan het woord over haar ervaringen.

"Ik werk nu bijna zes jaar bij Odion. Vorig jaar heb ik de manier waarop collega’s en ik naar ons werk kijken, zien veranderen. Door de locatie- en teamscans ontdekte ik dat het kan zijn dat er een soort van tunnelvisie is ontwikkeld: je werkt al jaren op dezelfde manier en je doet de dingen omdat je ze nu eenmaal altijd al zo doet. De locatie- en teamscans kunnen dat openbreken.

Open blik

Ik had bijvoorbeeld een cliënt die jaren een aantal ochtenden zelfstandig naar de dagbesteding kwam. Ze kwam binnen, dronk een kop koffie, at haar broodje en ging zelfstandig weer naar huis. Ik vroeg mij niet gauw af waarom dit zo was en of we na konden gaan of we haar tijd hier ook op een andere manier kunnen invullen? Je laat het zo omdat het altijd al zo gaat. Locatie- en teamscans laten je nadenken. Ik vind dit een goede ontwikkeling. Maar uiteraard is niet iedereen altijd even positief.  Heel veel collega’s zijn wel ‘om’ en kijken nu met een meer open blik naar de vraag of we op een andere, betere manier iets voor onze cliënten kunnen betekenen.

Feedback

Bij Teamportaal begon deze omslag moeizaam. Het was bijvoorbeeld lastig om alle vragenlijsten in te vullen. Dit heeft mede te maken met de tijd die erin gaat zitten maar ook de vraag wat het gaat brengen. Toch merk ik dat dit aan het veranderen is. Mensen schieten elkaar eerder aan als ze in het team ergens mee zitten. De moeizame start had niet alleen te maken de tijdrovende klus en de vraag wat het gaat brengen. Het heeft ook te maken met feedback. Zowel het geven van feedback als het ontvangen van feedback blijft lastig.  Als je er niet aan gewend bent om positief kritisch te reageren of dat collega’s positief kritisch reageren op wat jij doet, dan kan die kritiek al snel bedreigend zijn.

Slag slaan

Op dat punt – die feedback - vind ik dat we met Teamportaal nog een slag moeten slaan. Ik denk bijvoorbeeld aan een cursus over het geven van feedback en het omgaan met feedback. Ook is het handig als er meer evaluatierondes zullen zijn, waardoor Teamportaal blijft leven in het team. Ik ben bang dat de veranderde manier van werken anders snel weer wegzakt. Dat zou zonde zijn, juist nu veel collega’s bijvoorbeeld feedback als iets verfrissends en inspirerends  hebben ervaren.’’

Meer weten

Dossier(s)

Tags

In voor zorg-deelnemer

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg