invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

Buro Lima: met crowdfunding vooraan in de strijd voor goede jeugdzorg

Gepubliceerd op: | Laatst gewijzigd op:

Crowdfunding succesvol inzetten in de zorg? Buro Lima, dat zorg biedt aan kinderen met een beperking, laat zien dat het kan. Met haar donatiecampagne haalde zij € 38.735 op, zelfs meer dan het oorspronkelijke doel van € 33.330.

Op dit moment loopt de leningcampagne. Op 17 juli 2014, om klokslag 0.00 uur moet de teller op € 66.600 staan. Kortom: spannende tijden voor Buro Lima. Lianne, eigenares en oprichter van Buro Lima vertelt met passie en humor over haar aanpak.

Noodgedwongen verhuizing

Per 1 juni 2014 moest Buro Lima eigenlijk verhuizen omdat haar vergunning afliep. ‘Buro Lima loopt sinds de oprichting in 2008 beter dan gepland en de vergunning laat niet toe dat we op de huidige locatie zorg in deze omvang bieden. Ik ben gestart met 2 kinderen en het zijn er nu 34. Daarom hebben we een tijdelijke ontheffing van de bestemmingsverandering aangevraagd maar daar is een bezwaar op ingediend; dus we moeten toch verhuizen. Naast die hele transitie in de zorg, en bezuinigingen moest ik ook ineens een andere locatie zoeken; dat was een behoorlijke schok.’

Tuin Buro Lima

Samen leven

‘Ik heb een vriendin van mij gebeld en zei: “Ik moet een nieuw plan schrijven, om te zien of én hoe ik verder kan met Buro Lima”. De gemeente zei “Denk eens 10 jaar verder, wat voor zorg wil je dan bieden en wat voor locatie heb je dan nodig?”. Dus ik nam de kinderen in mijn hoofd en mijn hart en vroeg me af wat zij over 10 jaar nodig zouden hebben. We hebben de hele week ’s avonds aan het plan “Samen leven” geschreven: een plan voor een locatie waar de kinderen met de maatschappij, de ouders, professionals, vrijwilligers en stagiaires en mensen in het dorp samen leven.’

Lianne met een van de kinderen

Een complex 10-jarenplan

‘Dit 10-jarenplan knipten we op in 4 fasen. In de 1e fase deed ik een oproep en vroeg wie me wilde helpen om een locatie te vinden voor het plan. Met hulp van 3 gepensioneerde mannen kwam ik uit op een stuk grond met een passende bestemming, waar we een Lima-huis kunnen neerzetten, naast een zorgboerderij van collega-organisatie Dichterbij. In het Lima-huis (fase 1) kunnen straks overdag 25 en ‘s nachts 10 kinderen terecht voor de nodige begeleiding en ondersteuning. Er kwam een architect bij, en mensen van de gemeente. Zelf ben ik met mijn vriend gaan rondrijden, en we tekenden plattegrondjes voor het nieuwe Lima-huis.’

Plattegrond nieuwe huis Buro Lima

Financiering

‘We hebben offertes laten maken voor de bouw en hebben een totaalbegroting gemaakt. En toen heb ik binnen mijn netwerk aan aannemers gevraagd of het een kloppende begroting was. We kwamen uiteindelijk op een bedrag van € 1,1 miljoen voor de 1e fase van het plan. Het hele plan bij elkaar kost € 5,5 miljoen; dat was heel confronterend. Ik dacht “Dat krijg ik gewoon niet bij elkaar”. Ik had zelf geen geld om de locatie te bouwen, vanuit de overheid komt het niet, vanuit de gemeente niet. Dus, ik moest iets anders bedenken.’

Crowdfunding

‘Een vriend vroeg: “Heb je ooit van crowdfunding gehoord?” Hij zei: “Ga eens praten met Anja Cheriakova, die heeft zo 5 ton opgehaald voor een kindertehuis in Laos.” ‘Na een afspraak met haar dacht ik: “Dit past bij mij, dit kan ik, dat ga ik doen. Ik wist dat ik de maatschappij nodig had”. Anja was ook enthousiast en wilde ons erbij helpen. Die € 1,1 miljoen heb ik opgesplitst in 6 financieringslijnen: een lening bij de bank, sponsoring, fondsen, crowdfunding met een donatiecampagne en met een leningcampagne, en particuliere investeerders. De budgetten heb ik verdeeld en zo zijn we begonnen.

Mederwerkers en vrijwilligers Buro Lima

Strategisch plan

Elke dinsdagochtend kwamen een aantal teamleden van Buro Lima en mensen vanuit het persoonlijke netwerk van Lianne bij elkaar – Seats2meet in Den Bosch sponsorde hen – om een strategisch plan te schrijven. ‘We hebben alle facetten eerst besproken: van marketing, tot online en offline, de pers, social media, een filmpje en interne communicatie. Dat hebben we in een tijdplanning gezet en dat zijn we gaan uitvoeren. We waren met een kernteam van 5 mensen en we hadden een oproepteam met nog eens 5 mensen. Ik denk dat het ons samen wel 80 uur per week heeft gekost. Dat is een behoorlijke tijdsinvestering.’

Crowd About Now

Crowdfunding? Het plan lag er, maar dan nog concreet aan de slag. Het vinden van een crowdfundingplatform was de 1e stap. ‘Dat platform heb je nodig, zodat ook juridisch alles klopt. Niet ieder platform wilde met me in gesprek. Ze vonden ons te klein, en niet ondernemend genoeg. Crowd About Now vond dat gelukkig wel. Er moest een filmpje komen en tekst voor op de website. We besloten te starten met een donatiecampagne, en daarna een leningcampagne. We hadden minimaal € 33.000 aan donaties nodig, we zaten op de deadline op € 38.735 en nu zelfs op € 45.000. En er komt nog steeds geld binnen’, vertelt Lianne enthousiast. Dat is een basis waar we op kunnen bouwen!

Kind dat bij Buro Lima komt

Donatiecampagne

Tijdens de donatiecampagne organiseerde Buro Lima elke week 1 of 2 acties, vaak samen met de ouders. ‘Ons 1e event was een flessenactie bij scholen in de regio. Uiteindelijk hebben we 7.000 flessen ingeleverd bij een grote supermarkt. Het ging van paaseieren zoeken tot bijvoorbeeld discozwemmen: de entree was € 5 per kind en daar haalden we € 700 mee op. Zo organiseerde een restaurant in het dorp een lunch waarvan de opbrengst naar Buro Lima ging. Dat soort acties was superleuk. Uiteindelijk doneerden 250 mensen.

Leningcampagne

Voor de leningcampagne organiseert Buro Lima een stuk minder acties. Hoe komt dat? ‘Het is sowieso – zegt men – een andere doelgroep die een lening afsluit. Er werd mij gezegd dat we met deze leningcampagne veel meer het land in konden. Maar, ik denk dat crowdfunding juist heel erg gaat over de mensen die je echt in je nabije omgeving kunt inspireren en waar je een relatie mee aan kunt gaan. In ons directe netwerk heb ik de vraag gesteld: “Zoek nu eens 1 persoon in jouw omgeving uit heel je netwerk - check je telefoon, je e-mailadressen - die wil investeren”. Ik kan me niet voorstellen dat niet iedereen 1 persoon bereid kan vinden. Als je geld leent aan Buro Lima krijg je een hogere rente dan op een normale spaarrekening. Ik hoop op nog heel veel donaties en leningen: we zitten nu op 40% en ik wil naar die 100%.

Kind met een snor van klei

We krijgen fantastische reacties: een ouderpaar heeft zelfs € 10.000 geleend, “dat moet een boost geven voor de andere ouders”, vertelde ze me. Ik ben daar hartstikke blij mee. Maar, als iemand € 300 leent dan helpt dat ook heel veel.’
Ik investeer ook in mensen die stukjes van de bouw kunnen sponsoren: van een plankje tot een raam. Zo proberen we de totaalbegroting naar beneden te krijgen. En in Utrecht is een evenement waar wij als voorbeeld van crowdfunding in de zorg gepresenteerd worden. Op 17 juli 2014 moet het geld binnen zijn. En, als het niet lukt? ‘Daar wil ik eigenlijk nog niet aan denken. Er zijn veel ouders die zeggen “Ik kijk de hele dag op de website om te zien hoe het gaat Lianne”, de betrokkenheid is groot.

Successen

Wat heeft het meeste bijgedragen aan het succes van de donatiecampagne? ‘Het inspireren van mensen door te laten zien wie we zijn en wat we doen. Door alle events hebben we dat heel goed kunnen laten zien. Dat zie je ook aan de reacties op onze website: “Als ouders van een dochter met downsyndroom zijn wij zo blij dat wij Buro Lima gevonden hebben. Wij geloven in de toekomst.” We stonden heel de periode van de crowdfundingcampagne elke week in 1 van de 3 regionale kranten en websites. Dat is enorm goed voor de naamsbekendheid. Ook zijn we heel actief op social media. We plaatsen continu berichten over de events: tijdens de voorbereidingen, op de dag zelf en na afloop. Voor de crowdfundingcampagne zaten we op 230 volgers op Facebook en dat zijn er nu 820.’

Tips voor anderen?

‘Kies er bewust voor, uitgerust en met HEEL je hart en 300% drive!’ , dat is eigenlijk de belangrijkste tip die Lianne na een succesvolle donatiecampagne heeft voor anderen die willen starten met crowdfunding. ‘Het is superleuk en rete-interessant, maar het vraagt heel veel van je. Als je de campagne aanstuurt, moet je de hele dag bereikbaar zijn, er zelf in (blijven) geloven en heel veel energie uitstralen naar andere mensen. Besef dat je in de media komt. Om 1 uur ’s nachts werd ik nog aangesproken en vroeg men: “Vertel eens hoe zit het nu met de campagne?”'

'En, het vraagt om doorzettingsvermogen. Als je een “nee” krijgt, moet je toch weer over die drempel heen en blijven vragen. Wij hebben zelf heel veel events georganiseerd, daardoor zijn ouders en vrijwilligers enthousiast geraakt. Een vader zei: “Wat als we nou gewoon overal spaarpotjes neerzetten?” De Rabobank sponsorde de spaarpotjes en de kinderen hebben ze beschilderd met de tekst “Spaar ook een centje mee” Begin je voor het eerst met crowdfunding? Vraag dan raad aan iemand met ervaring. De boekjes over crowdfunding zijn écht niet genoeg; je wilt wel dat het een succes wordt!’

Meer weten

Interview door Wanda Bakker.

Dossier(s)

Tags

In voor zorg-deelnemer

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg