invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

‘We zijn hier net een gezin’

Gepubliceerd op: | Laatst gewijzigd op:

Atlant Zorggroep heeft haar In voor zorg-traject afgerond. Er wordt dezer dagen nog wat ‘nazorg’ gepleegd. Maar na een reeks veranderingen gaat de organisatie op eigen kracht verder in de nieuwe richting. Het draait allemaal om de introductie van het cliëntgerichte ondernemerschap. In een drieluik wordt belicht wat de ondersteuning van In voor zorg! concreet heeft opgeleverd. In deel 2 vertelt assistent-begeleider Siny Dijkens hoe het nieuwe ondernemerschap op de locatie Berkenhove de dagelijkse gang van zaken voor cliënten en medewerkers beïnvloedt.


Assistent-begeleider Siny Dijkens is vandaag jarig. Ze heeft roomsoesjes meegenomen voor alle bewoners en collega’s in Berkenhove. Het ‘lang zal ze leven’ schalt door de woonkamer. Berkenhove is een pracht van een nieuwe locatie van Atlant Zorggroep. Licht, vrolijk en in het groen. Hier wonen 18 mensen die lijden aan dementie in 3 units van elk 6 mensen. Voorheen woonden en werkten de meeste cliënten en medewerkers in een veel groter inmiddels afgestoten verzorgingshuis. De zorg was er goed. Maar nu pas realiseert iedereen zich dat er zoveel meer mogelijk is dan goede zorg alleen. Siny: ‘Het is in Berkenhove veel intiemer. We zijn hier eigenlijk net een gezin met elkaar.’

Verse groenten en lekkere dingen

En net als in een gezin, heeft elk van de units een eigen huishoudportemonnee. Of ‘budget’, zoals dat in ondernemerstaal heet. Want ondernemers, zo voelen Siny en haar collega’s zich wel een beetje. Met ruimte om met nieuwe ideeën te komen en om nieuwe projecten op te zetten. ‘Van ons budget doen we elke week boodschappen. Als het kan doen we voor de cliënten ook wat extra’s met dat geld. Best wel spannend.’

De vrijheid om zelf te beslissen waaraan het budget wordt besteed was in het begin flink wennen. Siny: ‘De eerste tijd gingen we alleen bij de Aldi en de Lidl boodschappen doen. Want dat was het goedkoopst. En we winkelden vaak in onze vrije tijd.’ Toen het allemaal minder eng was geworden, werd er relaxter omgegaan met het budget. Siny: ‘We merken dat het allemaal niet het goedkoopste van het goedkoopste hoeft te zijn. We zorgen voor verse groente en lekkere dingen. En die boodschappen doen we nu gewoon in werktijd. Regelmatig gaan een paar bewoners mee naar de winkel. Het had allemaal even tijd nodig, maar nu weten we hoe we verstandig om moeten gaan met onze budgetverantwoordelijkheid.’

Leren op eigen benen te staan

Het gaat om meer dan een eigen budget alleen. Het gaat ook om de vraag hoe je bewoners benadert. Hoe je meer vrijheid kunt koppelen aan goede zorg en aan een tevreden gevoel bij bewoners. Ook die invulling is een kwestie van ondernemerschap. Vandaar dat Siny en haar collega’s een intern trainingstraject van een aantal maanden volgden. ‘Best pittig, maar je leert op eigen benen te staan en om een goed samenspel met bewoners en hun families op te zetten. Het is uiteindelijk - zeg maar – veel intiemer geworden en we hebben meer plezier met zijn allen. Je hebt meer oog voor de bewoner. Met verjaardagen versieren we de huiskamer. En met een bijdrage van de familie organiseren we regelmatig een uitje. Met een vrijwillige bijdrage van de familie hebben we pas ook nieuwe tuinstoelen kunnen kopen.’

Zelf oplossingen zoeken

De medewerkers van Berkenhove vinden dat ze in de nieuwe situatie als vakmensen serieus worden genomen. Dat gevoel zorgt er ook voor dat nieuwe ideeën opborrelen. Siny Dijkens lanceerde niet zo lang geleden het idee voor de kastendag. ‘Twee keer per jaar nodigen we de familie uit. Dan wisselen we de zomer- en de winterkleding. Daar maken we dan meteen een gezellig dagje van met soep en broodjes.’

Ook als dingen zo af en toe niet helemaal op rolletjes lopen, zoeken Siny en haar collega’s zelf naar oplossingen. ‘Als iemand ziek is, gaan we rond bellen om te zien of een collega extra in kan springen. Soms is dat ook niet nodig. We zijn als team hechter geworden. We merkten dat tijdens de afgelopen griepperiode. Er waren toen veel zieken. Maar dan weet je, het is maar tijdelijk en dan pakt iedereen even flink door.’

Meer weten

In een drieluik wordt belicht wat de ondersteuning van In voor zorg! concreet heeft opgeleverd:

  • Atlant-bestuurder Nelleke Vogel geeft in deel 1 aan hoe het nieuwe  ondernemerschap is ontstaan en welke factoren meespeelden bij het  streven om de nieuwe aanpak een vaste plek in de organisatie te geven.
  • In deel 3 vertelt teamleider Rita Busch van locactie Koningin Wilhelmina  hoe het is om na de introductie in Berkenhove en 3 andere locaties de  nieuwe aanpak nu in een veel grotere locatie handen en voeten te geven.

Meer informatie over het In voor zorg-traject van Atlant is beschikbaar op de deelnemerspagina Atlant is In voor zorg!

Tags

In voor zorg-deelnemer

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg