invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

Hoe je van een crisisbed een servicekamer maakt

Gepubliceerd op: | Laatst gewijzigd op:

Atlant Zorggroep heeft haar In voor zorg-traject afgerond. Er wordt dezer dagen nog wat ‘nazorg’ gepleegd. Maar na een reeks veranderingen gaat de organisatie op eigen kracht verder in de nieuwe richting. Het draait allemaal om de introductie van het cliëntgerichte ondernemerschap. In een drieluik wordt belicht wat de ondersteuning van In voor zorg! concreet heeft opgeleverd. In deel 3 vertelt teamleider Rita Busch van locactie Koningin Wilhelmina hoe het is om na de introductie in Berkenhove en 3 andere locaties de nieuwe aanpak nu in een veel grotere locatie handen en voeten te geven.


Het begon met Berkenhove en nog 3 kleine locaties van Atlant Zorgroep: eerste praktijkervaringen met het zorgondernemerschap. Tijd om de nieuwe benadering uit te rollen naar de overige locaties. Woonzorgcentrum Koningin Wilhelmina bijvoorbeeld: 113 eenpersoonskamers  en 10  echtparenkamers: groepsverzorging en dagverzorging.

In deze fase van het ondernemerschap binnen Atlant Zorggroep – oktober 2011 - neemt In voor zorg-coach Gerard Kruijk afscheid van de organisatie. Hij begeleidde de introductie van het nieuwe werken intensief. Nu begeleidt hij de opstart in Koningin Wilhelmina, maar laat de uitvoering daarna over aan teamleider Rita Busch en haar collega’s. Dat kan, omdat nu geput kan worden uit ervaringen van de eerste 4 locaties, en omdat op bestuurs- en MT-niveau het nieuwe werken als principe inmiddels stevig is verankerd.

Het betere hotelgevoel

Koningin Wilhelmina heeft september 2011 na een kick-off werkgroepen in stelling gebracht waardoor ondernemerschap binnen Koningin Wilhelmina handen en voeten gaat krijgen. Maar los van die procesmatige aanpak valt op dat het ondernemersvirus al lang aan het doorsijpelen is in deze grote locatie aan de Tannhauserstraat in Apeldoorn.

Zo doopten medewerkers  onlangs het fenomeen ‘crisisbedden’ om in ‘servicekamer’, wat een stuk vriendelijker klinkt. Teamleider Rita Busch: ‘En medewerkers kwamen met het idee om de servicekamer te voorzien van compleet ingerichte dames- en herenkastjes. Het betere hotelgevoel zeg maar.’

Zelf de zorgroute plannen

In dezelfde sfeer van vernieuwend aanpakken werden voorjaar 2011 de zorgroutes in huis anders georganiseerd. ‘Eén van de vernieuwingen is dat medewerkers zèlf de route plannen en zèlf aangeven wanneer door zorgzwaarte of ziekte extra inzet nodig is voor de bemensing van de zorgroute. Rita Busch: ‘Er gaat trouwens ook wel eens een dienst af als er minder mensen nodig zijn om de zorg rond te krijgen. Het is in de nieuwe opzet een transparant systeem van roosteren waarin ZZP direct gekoppeld zijn aan fte’s.’

Ook nieuw is dat medewerkers de communicatie rond de zorgroute hebben verbeterd. ‘Zo krijgt elke medewerker op de route een map met identieke informatie mee, waarop – bijvoorbeeld – staat dat mevrouw Jansen niet gereanimeerd wil worden als ze overlijdt. Dit soort wezenlijke informatie was altijd al wel beschikbaar, maar niet altijd direct onder de ogen van de medewerkers die bij de cliënten over de vloer komen.’

Maatwerk in ondernemerschap

Het unieke van de formule in Atlant Zorggroep is dat op elke locatie het ondernemerschap een kwestie van maatwerk is. Het werken met een eigen budget en het huiskamergevoel van Berkenhove hoeft niet één op één te worden gekopieerd naar andere locaties. Ondernemerschap heb je in vele vormen en hangt steeds af van de vraag en van specifieke omstandigheden.

De spirit was er al in Koningin Wilhelmina. Zie de voorbeelden hierboven. Toch wilde Rita Busch graag de zaak wat structureler kanaliseren. ‘Vandaar dat wij onder medewerkers hebben geïnventariseerd waar behoefte aan is. Begin september 2011 is tijdens een kick-off het merendeel van de 80 medewerkers geïnformeerd. Een film over hoe je het gesprek met de cliënt kunt aangaan en een workshop over feedback geven en ontvangen, begeleidde de aftrap-fase. ‘We hebben een werkgroep gevormd waarin we aan de hand van stellingen verder praatten met elkaar. Waar loop je tegenaan? Hoe voel je je in je werk? Wat heb je nodig om te kunnen ondernemen? Dat soort vragen.’

Voor elke medewerker een verantwoordelijke taak

Eén van de vernieuwingen, die uit de inventarisatie voortkwamen, is een andere opzet van het verbeterbord. Zo’n verbeterbord met maatregelen, scores en mededelingen was al langer bekend. Maar nieuw is dat het ene verbeterbord voor de totale locatie nu wordt vervangen door 4 verbeterborden voor kleinere groepen in Koningin Wilhelmina. Daardoor kun je op groepsniveau elkaar op maat informeren. In het teamoverleg bespreken de teams bovendien wekelijks de actuele financiële informatie voor de groep in kwestie.

Behalve ondernemerschap in een club van 80 medewerkers bij elke man of vrouw goed tussen de oren krijgen, deden ze bij Koningin Wilhelmina nog iets anders. Rita Busch: ‘Elke medewerker heeft een verantwoordelijke taak gekregen. Dat wil zeggen, elke medewerker geeft aan wat hij of zij leuk vindt om te doen en laat weten waar hij of zij verantwoordelijkheid voor wil nemen. Maakt niet uit wat het is. De een is verantwoordelijk voor het weegbeleid, de ander is verantwoordelijk voor de beschikbaarheid van de tillift-batterijen.’

Met elkaar onderhandelen

Het nieuwe ondernemerschap bevalt goed. Rita Busch. ‘Je merkt dat de sfeer meer ontspannen is en dat er meer feedback wordt gegeven.’ Er wordt niet meer automatisch ‘naar boven’ gekeken als er iets moet veranderen. Rita Busch geeft een voorbeeld: ‘Onze Eerst Verantwoordelijke Verpleegkundigen (EVV’ers) wilden graag eigen computers hebben. Dat kan, mits ze zelf met andere afdelingen gaan onderhandelen over ruimte en inrichting en – met de teamleiders – over de financiële mogelijkheden. Daarover zijn inmiddels succesvolle gesprekken gevoerd. Het mechanisme werkt, iedereen is er best tevreden over.’

Meer weten

In een drieluik wordt belicht wat de ondersteuning van In voor zorg! concreet heeft opgeleverd:

  • Atlant-bestuurder Nelleke Vogel geeft in deel 1 aan hoe het nieuwe  ondernemerschap is ontstaan en welke factoren meespeelden bij het  streven om de nieuwe aanpak een vaste plek in de organisatie te geven.
  • In deel 2 vertelt assistent-begeleider Siny Dijkens hoe het nieuwe  ondernemerschap op de locatie Berkenhove de dagelijkse gang van zaken  voor cliënten en medewerkers beïnvloedt.

Mer informatie over het In voor zorg-traject van Atlant ZOrggroep is beschikbaar op de deelnemerspagina Atlant is In voor zorg!

Tags

In voor zorg-deelnemer

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg