invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

GoOV-app begeleidt mensen met een beperking van deur tot deur

Gepubliceerd op: | Laatst gewijzigd op:

Pluryn is hard op weg om begin 2015 de e-health ambities van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) waar te maken. Dat de burger centraal staat, zoveel mogelijk de regie krijgt over zijn leven, dat hij toegang krijgt tot zijn eigen dossier bij Pluryn en dat hij zelf metingen kan uitvoeren, inzicht krijgt in die gegevens en ondersteuning in kan roepen: het is bij Pluryn onder handbereik.

GoOV

Een Tomtom is voor veel automobilisten onmisbaar. Onzin natuurlijk, met een wegenkaart kun je ook overal komen. De GoOV-app daarentegen is voor een groeiend aantal mensen met een beperking écht onmisbaar. Via eenvoudige instructies kunnen zij met de GoOV reizen. Wandelend en aansluitend met het openbaar vervoer. De GoOV-app begeleidt ze van deur tot deur.

Cliënten ontwikkelen mee

Pluryn is aan het onderzoeken of de GoOV als app binnen het Quli-platform kan worden aangeboden. Je gebruikt de GoOV op je mobiele telefoon. Via de portal kunnen thuisblijvers of een callcenter de gebruiker desgewenst tot op de meter nauwkeurig tijdens zijn reis volgen.

Het gebruik van de GoOV is uitgetest in opdracht van de gemeente Arnhem. Pluryn heeft hieraan met 10 deelnemers meegedaan. De app is aan de hand van de bevindingen doorontwikkeld en is nu klaar voor de markt. Projectleider Vervoer Henske Schipdam: '10 cliënten hebben de app uitgetest. Ze wilden graag meedoen. Vooral ook omdat ze weten dat hun ervaringen meetellen in de verbeteringen van de app. Het callcenter van GoOV zit altijd klaar om mensen verder op weg te helpen en eventuele fouten en onduidelijke aanwijzingen te noteren en te verwerken.'

Minder stress

Nu al is duidelijk dat de GoOV grote invloed heeft op de mobiliteit van mensen met een beperking. Mensen die nu niet goed in staat zijn zelfstandig te reizen kunnen dat met deze app wel. Niet iedereen natuurlijk, maar een aantal cliënten is hier zeker bij gebaat. Henske: 'Voor cliënten die moeten reizen om ergens te komen, levert dit systeem ook veel minder stress op. Opzoeken welke bus je moet nemen en dan vervolgens die bus missen bijvoorbeeld, kost normaal gesproken heel veel energie. Het leidt al gauw tot angst en chaos. Ze durven dan niet meer te reizen.'

Naast de begeleiding van deur tot deur is GoOV een perfect middel om stress-bevorderende situaties tijdens het reizen te tackelen. De app geeft de looproute aan naar de bushalte en welke bus je moet nemen en waar je uit moet stappen of overstappen, hoeveel meter je langs welke straat moet lopen om van de bushalte bij de bestemming te komen. De GoOV geeft ook een nieuw alternatief als een bus uitvalt of te laat is.

Wat mag het kosten?

Wordt de GoOV-app straks een standaardapplicatie in Quli voor alle cliënten die graag met deze ondersteuning willen reizen? Henske: 'We zijn nog aan het rekenen, samen met de mensen van GoOV. De voordelen van deze e-health applicatie voor de zelfstandigheid van mensen met een beperking zijn onmiskenbaar aanwezig. Maar tegen welke prijs?'

Ze vervolgt: 'Je kunt het verhaal over de prijs ook anders benaderen. Voor cliënten die door hun beperking nu dagelijks met duur taxivervoer moeten reizen (bijvoorbeeld naar de dagbesteding), kan de GoOV een goed alternatief zijn. De GoOV brengt hen zonder problemen per bus op de plaats van bestemming. Openbaar vervoer is veel goedkoper dan taxivervoer en vergroot de mogelijkheden van de cliënt aanzienlijk. Punt is dat de GoOV niet zo duur mag worden dat het geen voordeel meer oplevert. Dat zijn we nu aan het onderzoeken.'

Om aan de pilot deel te kunnen nemen heeft Pluryn aansluiting gezocht bij andere partijen. Samsung, KPN en Connexxion waren bereid de proef met onze GoOV-app te sponsoren.
De GoOV is ontwikkeld door Eljakim, Siza en Inn4Care met steun van het Technofonds.

Interview door Rob van Es
Op de foto: Henske Schipdam

Meer weten 

Dit interview komt uit een reeks interviews over e-health bij Pluryn.Lees ook de andere interviews:

Dossier(s)

Tags

In voor zorg-deelnemer

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg