invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

DROOM! is commercie, zorginnovatie en 100% gastvrijheid in één

Gepubliceerd op: | Laatst gewijzigd op:

Wie DROOM! binnenloopt, stapt in een wereld van bijzondere bedrijvigheid. Het team bestaat uit medewerkers met en zonder een afstand tot de arbeidsmarkt. Niets in de entourage of de bediening doet denken aan een sociale werkplaats en dat is het dan ook nadrukkelijk niet. DROOM! is een bedrijf, én de staalkaart van een Wmo-centrum (Wet maatschappelijke ondersteuning) dat goed heeft voorgesorteerd op 2015.

Debbie, een jonge vrouw met een enorm levenslustige uitstraling, heeft precies de baan die ze wil. Sinds 2010 werkt ze namelijk als assistent medewerker bij DROOM! in Elst. Soms in de bakkerij die wijd en zijd bekend staat om de hoge kwaliteit van zijn appeltaarten, soms in het restaurant en op andere momenten om koffie rond te brengen en vragen van gasten te beantwoorden. ‘Horeca is echt mijn ding’, zegt ze. ‘Hiervoor werkte ik via de sociale werkplaats bij een kweker in Nijmegen en dat ging eerst wel goed, maar later vond ik het niet meer leuk. Er kwam nieuwe werkleiding en ik vind het moeilijk als er iets nieuws gebeurt. Op een gegeven moment ben ik ingestort en toen zei mijn jobcoach: nou moet je echt iets anders gaan doen.’

Zelfstandig werken

Het duurde even voordat de indicatie was geregeld om aan het werk te kunnen gaan bij Driestroom, dat een paar jaar daarvoor DROOM! had ontwikkeld, maar toch kon Debbie dan toch echt aan de slag in de horeca. Eerst voor 3 dagen, later voor 4. ‘Ik zou er wel 5 willen’, zegt ze, ‘maar aan het einde van de werkweek ben ik echt wel moe.’ Als Debbie vooraf goede uitleg krijgt over wat er gaat gebeuren, vindt ze het ook heel leuk om mee te werken bij de cateringopdrachten die DROOM! doet. En dan wordt ze er ook niet zenuwachtig van als ze de burgemeester of andere notabelen van koffie of een versnapering moet voorzien.

Debbie

‘Als ik weet wat ik moet doen, kan ik heel goed zelfstandig werken’, zegt ze. ‘Maar ik doe dit soort werk niet op maandagavond, want dat is mijn tennisavond. En als ik zo iets heb, ga ik tussendoor wel even naar huis, want langer dan 4 uur achter elkaar kan ik niet werken.’ Bovendien hebben haar man en 2 honden ook aandacht nodig.

Moeizame weg naar succes

Debbie is het perfecte voorbeeld van wat een zorgaanbieder met dagbesteding kan bereiken op basis van een goed idee. DROOM! heeft in de regio een uitstekende naam als vergaderlocatie en werkplek voor flexwerkers, je kunt er bijzonder goed lunchen en dineren en de prijzen zijn nog concurrerend ook. Wat DROOM! zo sterk maakt, is de krachtenbundeling van mensen met en zonder een afstand tot de arbeidsmarkt. De mensen die deze afstand hebben, kunnen met coaching enorm groeien in hun werk, en de begeleiders vinden voldoening in het feit dat ze deze mensen een inhoudsvolle toekomst kunnen bieden.

Toch was DROOM! beslist niet vanaf het begin een succesverhaal, zegt bedrijfsleider Jacobien Peperkamp. Toen Driestroom er cliënten wilde gaan inzetten voor dagbesteding in de horeca, werd de locatie geleid door een clustermanager van Driestroom en een manager met een horeca-achtergrond. ‘En die 2 verstonden elkaar niet’, zegt Peperkamp. ‘Tussen die 2 ontstond een conflict en dit escaleerde dusdanig dat 2009 eindigde met een fors verlies.’ Peperkamp startte als persoonlijk begeleider voor de cliënten en trof een bedrijf aan dat volledig uit balans was. De druppel die de emmer deed overlopen werd voor haar bereikt toen ze een fototoestel wilde kopen om mensen die niet kunnen lezen op visuele basis uit te leggen hoe binnen de organisatie wordt gewerkt, en ze te horen kreeg dat daar geen geld voor was. Een reorganisatie – waarbij DROOM! een volle dochter van Driestroom werd en waarbij voor de opzet ook de ouders van de cliënten werden betrokken – moest uitkomst bieden. Dat lukte, al was het dan met een forse personele vernieuwing.

Samen doen

Het vernieuwde DROOM! ontwikkelde een visie en missie waarin een heldere boodschap centraal staat: haal het beste uit jezelf. ‘Het uitgangspunt is 60% commercie, 40% zorginnovatie en 100% gastvrijheid’, zegt Peperkamp. ‘Op die basis zijn we gaan bouwen en hebben we kracht gekregen.’ Een Vastgoed Award voor het nieuwe werken in combinatie met zorginnovatie volgde snel. DROOM! maakte een vliegende nieuwe start met medewerkers met loondispensatie, assistentmedewerkers (want zo heten de cliënten van Driestroom die in DROOM! werken) met AWBZ (Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten) of Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) en flexwerkers. ‘Of mensen wel of niet een beperking hebben, is niet van belang’, zegt Peperkamp. ‘We spelen hier geen dagbestedinkje, dit is een echt bedrijf.

Medewerkers Droom

Natuurlijk vraagt dit wel inzet van de assistentmedewerkers en hun familie. Die moeten ervan op aan kunnen dat er ondersteuning is en dat de zorg geborgd is. De organisatie is zelf verantwoordelijk voor contact met de omgeving – de scholen en gemeenten bijvoorbeeld – en dat geeft ons ruimte om te groeien. Iedereen die hier werkt, voelt zich verantwoordelijk voor wat hij doet, de betrokkenheid is enorm groot.’

Wmo-centrum

DROOM! heeft daarmee voor elkaar gekregen voor een aantal cliënten van Driestroom wat Driestroom zelf niet zou kunnen, erkent bestuurder Wim Muilenberg van deze zorgaanbieder. ‘Als cliënten zelfstandig moeten functioneren en eigen regie moeten hebben, moet dat voor de teams die hen begeleiden en voor DROOM! zelf ook gelden’, zegt hij. ‘En de manier waarop DROOM! dat voor onze cliënten doet, sluit perfect aan bij ons motto: haal het beste uit jezelf. Wat erin zit, komt er ook uit als de omstandigheden goed zijn. En dat zijn ze hier, de mensen doen het toch vooral zelf.’
Het verlies werd weggewerkt en DROOM! is nu financieel in balans.

‘Wij beschouwen het als een Wmo-centrum en lopen daarmee dus vooruit op de wetgeving’, zegt Muilenberg, ‘want die Wmo wordt pas in 2015 van kracht voor dagbesteding en begeleiding. DROOM! is voor ons echt een visitekaartje wat dit betreft. Je ziet wel meer organisaties met een horeca-achtige dagbesteding, maar niet zo grootschalig en succesvol als dit. Voor veel organisaties voorzie ik problemen als straks de dagbesteding en begeleiding overgaan van de AWBZ naar de Wmo. Er gaat 35% budget af, dus die begeleiding wordt fors teruggebracht en dat gaat niet geleidelijk. Voor cliënten die in een vergelijkbare positie verkeren als Debbie creëert dit een gevaarlijke situatie, als zij hun begeleiding kwijtraken. Er lopen heel wat van zulke cliënten rond. En ik ben bang dat de overgang plaatsvindt met veel te weinig voorbereiding door de gemeenten, en dat die gemeenten veel te weinig gebruikmaken van de specifieke kennis van de zorgaanbieders.’

Nieuwe dromen

Voor DROOM! zelf is Muilenberg niet bang. ‘DROOM! is al klaar voor de Wmo’, zegt hij zelfverzekerd. ‘Daarom is het ons doel om nog 4 of 5 vestigingen te realiseren en ik ben ervan overtuigd dat dit ons gaat lukken. Het is ook nodig, want we hebben nog 90% cliënten in dagbesteding, alleen maar AWBZ-cliënten die geen relatie hebben met de buurt en met vrijwilligers en zonder focus op loonwaardecompensatie en zonder eigen regie. Allemaal eisen van de gemeente waaraan we voor die mensen in 2015 dus niet meer voldoen. We staan daarom onder tijdsdruk om voor 2015 hen om te zetten van traditionele dagbesteding naar iets nieuws. Met meer vestigingen van DROOM! wordt het mogelijk om dit te realiseren en daarom ben ik blij dat DROOM! inmiddels zulke goede naamsbekendheid heeft. Veel wethouders en gemeenten willen dat we bij hen ook een vestiging realiseren. De mogelijkheden liggen er dus. Ook hebben we 2 al heel concrete verzoeken, waaronder 1 van het UMC St Radboud in Nijmegen. In de nieuwbouwplannen wil het een vestiging van DROOM! een centrale plek in het congrescentrum bieden.’

Driestroom zal in de ontwikkeling van deze nieuwe vestigingen zelf moeten investeren, want gemeenten zullen dit niet doen, verwacht Muilenberg. ‘Die gaan nu natuurlijk ook geen geld meer steken in traditionele dagbesteding’, zegt hij. ‘En ze zullen voorrang geven aan organisaties die al klaar zijn voor het nieuwe alternatief hiervoor. De rest zal het nakijken hebben. De meest innovatieve en door kwaliteit gestuurde aanbieders zullen winnen. De overschakeling naar de Wmo is een terechte oproep aan zorgaanbieders om dingen beter te doen in de prijs/kwaliteitverhouding. Het zal ertoe leiden dat het kaf van het koren wordt gescheiden en vanuit maatschappelijk perspectief is dat ook terecht. We werken met kwetsbare mensen tenslotte, dat geeft een grote verantwoordelijkheid.’

Interview door Frank van Wijck.

Tags

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg