invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

De geranium is een blije bloeier, net als de ouderen bij Diafaan

Gepubliceerd op: | Laatst gewijzigd op:

In januari en februari van dit jaar organiseerde Diafaan bijeenkomsten over de collectieve ambitie van de organisatie. Een collectieve ambitie, ofwel waar de organisatie met elkaar voor wil gaan en staan, geeft focus en verbinding voor alle medewerkers.

Hoe pakte Diafaan deze bijeenkomsten aan? Lees het interview.

Waarom een collectieve ambitie?

Het doel van een collectieve ambitie is weten waar Diafaan voor staat en gaat, geeft coach Chantal IJland de aanwezigen op 1 februari aan. Het is een ideaal om naar te streven en moet heel duidelijk zijn voor de cliënten van Diafaan; voor hen zijn de inspanningen van de organisatie immers bedoeld.

Chantal IJland laat op de bijeenkomsten een filmpje zien van cabaretier Lebbis (Hans Sibbel) over het ideale terrasje.

Zulke terrasjes bestaan niet? Als we het met elkaar zouden willen, waarom dan niet? Iets dergelijks geldt voor Diafaan: de zorg zo inrichten als we idealiter willen: waarom zou dat niet kunnen?

Vooraf: waar komt de organisatie vandaan?

Diafaan heeft de nodige organisatorische veranderingen voor haar kiezen gekregen en kent financiële druk. Er is gekozen om te starten met zelfregelende teams. Sommige van de aanwezigen vandaag geven aan dat het lastig is om met minder managers te werken en dat de managers meer op afstand staan. Zelf beslissingen moeten nemen terwijl een collega vervolgens een andere beslissing neemt omdat er immers geen leiding is; het proces is niet altijd gemakkelijk.

De organisatie heeft overigens ook nu al een missie en visie en kernwaarden. De aanwezigen moeten echter het antwoord schuldig blijven op de vraag welke dat zijn. Niet omdat ze niet goed zouden zijn, zegt IJland, maar de huidige missie, visie en kernwaarden zijn ontwikkeld achter een bureau; ze zijn niet doorleefd in de organisatie. Het is niet geïntegreerd met het gedrag of de werkwijze van de medewerkers van Diafaan. Werk aan de winkel dus.

Waar gaan deze bijeenkomsten toe leiden?

De eerste twee bijeenkomsten hebben op zoveel positieve reacties mogen rekenen, dat er vandaag meer mensen zijn dan zich hebben aangemeld. De uitkomsten van de bijeenkomsten zullen vervolgens aan iedereen in de organisatie worden voorgelegd. Die behoefte blijkt bij de aanwezigen ook groot te zijn: waarover zij die middag hebben gesproken, moet de organisatie in, zo vindt men. Opdat het zich verspreidt als een olievlek.

IJland: “Een collectieve ambitie op papier zegt nog niets. In de praktijk moet die handen en voeten krijgen. De collectieve ambitie vertalen we naar gedrag op alle niveaus in de organisatie. Daar ligt voor de organisatie de grootste uitdaging.”

De cliënt en medewerker moeten beiden gaan merken wat de collectieve ambitie voor hen inhoudt. Een voorbeeld. Als een van de nieuwe kernwaarden ‘eigenheid’ zou zijn, wat is dat dan? Welke invulling geven medewerkers daar dan aan? Dat kan niet van bovenaf bedacht worden, daarvoor is de inbreng van medewerkers essentieel. Maar ook de cliënt speelt daarin een belangrijke rol. Want ‘eigenheid’, wat moet de cliënt daar dan van merken?

Wat is de werkvorm van deze bijeenkomsten?

De voorbereidende werkgroep voor deze bijeenkomsten heeft onder leiding van IJland een werkvorm bedacht waarbij men eerst in beelden gaat vangen wat Diafaan wil uitstralen als organisatie. Waarvoor zij wil staan en gaan. Pas daarna gaan zij er woorden bij zoeken. IJland: “Een beeld roept gevoel op, emotie.” Uit tijdschriften van ‘Linda’ tot ‘De Motorboot’ zoeken de aanwezigen naar beelden die passen bij de zorg van Diafaan. Over de woorden die erbij horen, ontstaat een levendig gesprek met elkaar.

Hoe ziet ideale zorg bij Diafaan eruit? Illustrator Annet Goltstein tekent het naar aanleiding van de uitkomsten van de gesprekken en de moodboards op in woord en beeld.

Illustratie Annet Goltstein voor Diafaan

Wat levert deze bijeenkomst op?

Enkele treffende kernwoorden en oneliners:

  • De kameleon wordt ook als metafoor gebruikt, voor zorg die aansluit bij de individuele behoeften van de patiënt of cliënt of bewoner. Hier hebben we als Diafaan nog wel stappen in te zetten, is de heersende gedachte.
    • Professionaliteit: werken volgens de laatste inzichten maar ook aansluiten bij de individuele behoeften van de cliënten.
    • Vuurwerk! “Bij ons knalt het iedere dag.”
    • All inclusive en ‘alles onder een dak’: niet alleen eten en drinken, maar ook een onbezorgde oude dag.

Wanneer is de collectieve ambitie geslaagd?

Bestuurssecretaris Dorothea van der Velden zegt dat eigenlijk alles wat Diafaan doet, moet passen bij de collectieve ambitie. “De collectieve ambitie is volgens mij geslaagd als alle beslissingen te begrijpen zijn vanuit die collectieve ambitie, vanuit de kernwaarden die wij met elkaar hebben geformuleerd.”

Dat is niet in de laatste plaats belangrijk voor de cliënten van Diafaan. Voor die cliënten doen we het toch maar mooi allemaal.

Welke communicatiemiddelen heeft coach IJland ingezet?

Om ervoor te zorgen dat de collectieve ambitie gaat leven in de organisatie, zet coach IJland een aantal communicatiemiddelen in.

  • Al eerder werden bij cliënten uitspraken opgehaald, over hoe zij de zorg bij Diafaan ervaren. De posters die ervan gemaakt zijn, zullen een plek krijgen op de verschillende locaties. 
  • De aanwezige medewerkers maken met elkaar mood-boards.
  • Er is een notulist die van de drie bijeenkomsten één verslag maakt.
  • Er worden van iedere bijeenkomst foto’s gemaakt.
  • En er is een illustrator aanwezig op de bijeenkomst vandaag.

En hoe nu verder?

Alle kernwaarden die uit de bijeenkomsten zijn gekomen, leiden tot een lijstje met tien kernwaarden, waar straks iedere medewerker zijn persoonlijke top-5 van mag samenstellen. De collectieve ambitie die daar dan uit voort zal komen, zal ieder team bespreken. Concreet maken, dat is het doel, legt IJland uit. “De collectieve ambitie handen en voeten geven in de vorm van concrete voorbeelden.”

De coaches die de zelfregelende teams begeleiden hebben straks een belangrijke taak in de discussies die de teams daarover gaan voeren. Er is dan ook nog wel werk aan de winkel om de situatie te creëren die duidelijk maakt waarvoor Diafaan wil staan en gaan. Een uitdaging die ze bij Diafaan wel aandurven.

Interview door Ellen Kleverlaan
 

Tags

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg