invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

Bij u thuis aan de ‘keukentafel: 'We richten ons op mogelijkheden, niet op problemen'

Gepubliceerd op: | Laatst gewijzigd op:

Wat zijn uw mogelijkheden? Wat zijn uw wensen en behoeften? Dit zijn enkele vragen die Opella stelt aan haar klanten voor huishoudelijke hulp in Bennekom tijdens de zogenoemde ‘keukentafelgesprekken’.

Aan de ‘keukentafel’ proberen we de behoeften, wensen en mogelijkheden van klanten te achterhalen. Met als doel zorg, ondersteuning en advies op maat te bieden. 

Vragen stellen

Lisette van Lier (klantadviseur Opella) vertelt: 'We komen bij mensen thuis die een aanvraag hebben gedaan, of een herindicatie nodig hebben. Ook bij mensen van wie de indicatie nog niet afloopt komen we thuis, hier evalueren we dan. Tijdens zo’n gesprek stellen we veel vragen zodat we een breed beeld krijgen van hoe het met mensen gaat. Zo bevragen we de mensen over de huidige leefsituatie, de woning en dagbesteding. Maar ook over financiën en sociale contacten. Door het stellen van deze vragen kunnen we er achterkomen of de zorg die zij krijgen nog passend is of dat er andere zorg of begeleiding wenselijk is. Hierover informeren we klanten dan.'

Je verhaal delen

'Mensen geven aan het fijn te vinden hun verhaal te kunnen delen. Ze voelen zich serieus genomen en gehoord. Juist omdat we doorvragen om een zo helder mogelijk beeld te krijgen. We zijn op zoek naar "de vraag achter de vraag" en gericht op mogelijkheden in plaats van op problemen. We kunnen zo zorg, ondersteuning en advies op maat bieden. En omdat Opella zelf indiceert is het ook nog eens zo geregeld', aldus Lisette.

Meneer Hamstra over het keukentafelgesprek

Lisette is bij meneer en mevrouw Hamstra uit Bennekom geweest voor een keukentafelgesprek. 'Ik vond het een heel fijn gesprek', aldus meneer Hamstra. 'Het was een duidelijk gesprek waarbij ze goed doorvroeg naar wat wij zelf nog kunnen en waar we eventueel hulp bij nodig hebben. Zo vond ik de tip dat Opella een budgetcoach heeft handig. Nu hebben we het nog niet nodig, maar wie weet voor in de toekomst.'

Nu sneller de gewenste hulp

Voorheen deed de gemeente Ede de keukentafelgespreken. 'Doordat Opella zowel voor Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) als voor zorg in het kader van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) mag indiceren kunnen we eventuele veranderingen direct meenemen in de indicatie. En kunnen we de wensen en behoefte van de klant breed signaleren', aldus Lisette. 'Door de korte lijnen binnen Opella kan de zorg direct worden ingezet en krijgt de klant sneller de gewenste hulp.'

Interview door Opella.

Meer weten

 

Dossier(s)

Tags

In voor zorg-deelnemer

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg