invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

Wilgaerden leert van en met elkaar op de Good practice day

Gepubliceerd op:

Stichting Ouderenzorg Wilgaerden werkt aan twee thema’s: de cliënt voorop en zelforganisatie. Daarvoor maakten alle teams een teamontwikkelplan. Ze mochten zelf beslissen hoe: uitgeschreven op papier of geknutseld op canvas. Uit de tachtig plannen koos Wilgaerden de twaalf beste. Deze teams presenteerden hun plannen op een Good practice day. Midden in feestmaand december kwamen zo’n 600 medewerkers naar deze inspirerende avond. Naast de presentaties van hun collega’s waren er veel andere workshops – over uiteenlopende onderwerpen – en een informatiemarkt. De Good practice day was ook de aftrap voor het ontwikkelprogramma 2016, dat Wilgaerden per team vormgeeft.

Grote groep mensen op de good practice day bij Wilgaerden

Stip op de horizon

Wilgaerden biedt zorg- en dienstverlening aan ouderen in West-Friesland. In en vanuit zestien locaties zetten 1.650 medewerkers zich dagelijks in voor ongeveer 1.850 cliënten. De organisatie zit midden in de ontwikkeling naar ‘de cliënt voorop’ en zelforganisatie. Mooie thema’s, maar hoe ziet het er in de praktijk eigenlijk uit? Dat wilde Wilgaerden eerst duidelijk maken aan de medewerkers. ‘Met een aantal medewerkers hebben we uitgewerkt wat de cliënt voorop en zelforganisatie betekenen: wat zien we dan over twee jaar?’, vertelt Maaike Zweep, programmadirecteur zorg. Zodra de stip op de horizon duidelijk was, deed Wilgaerden een nulmeting. ‘Als je ergens naartoe wilt, moet je ook weten hoe de beginsituatie is. Bestaande vragenlijsten vonden we niet toereikend. We hebben er dus zelf een gemaakt, gebaseerd op de door ons benoemde aspecten van zelforganisatie en de cliënt voorop. Met deze vragenlijst maakten alle teams een teamfoto, volgens het principe van 360 graden feedback.’

Tachtig doeken

Om de ruimte tussen begin- en eindpunt te dichten vroeg Wilgaerden de teams een teamontwikkelplan te maken. ‘Maar medewerkers niveau 2 en 3 worden doorgaans niet blij van plannen schrijven’, aldus Maaike. ‘Daarom kozen we een andere aanpak. We hebben elk team een tas met allerlei materialen gegeven. Daarmee mochten ze een plan maken, met als enige voorwaarde dat het voor hen duidelijk was. Uiteindelijk hadden we tachtig prachtige plannen, grotendeels op doek, een vrolijk en kleurrijk geheel.’ Omdat in het ontwikkeltraject leren van en met elkaar nadrukkelijk centraal staat, koos Wilgaerden uit alle plannen de twaalf beste. Een jury beoordeelde de plannen op een aantal punten. Bijvoorbeeld: is het concreet, maakt het nieuwsgierig en staat de cliënt daadwerkelijk voorop. De winnende teams kregen een taart en het verzoek hun plan op 15 december 2015 te presenteren op de Good practice day.

Good practice day

De presentaties van de winnende teams waren de directe aanleiding om een Good practice day te organiseren. Maar de dag bood nog veel meer gelegenheid om van en met elkaar te leren. Samen met De Werkvloer Centraal stelde Wilgaerden een gevarieerd programma samen met theater, muziek, lekker eten en heel veel interessante workshops, passend bij de thema’s de cliënt voorop en zelforganisatie. Maaike: ‘Er waren workshops over palliatieve zorg, over het aangaan en afronden van contact, over gastvrijheid, over dementie. Interessant voor zowel verpleegkundigen, verzorgenden, helpenden als facilitair medewerkers.’ Daarnaast was er een informatiemarkt met kraampjes over diverse onderwerpen en collega’s uit de regio. ‘We hadden collega-zorgaanbieders gevraagd te laten zien waar zij goed in zijn. Zo was Omring er met hun diëtiste en het bewegingsprogramma, en presenteerde Leekerweide hun “dreamteam”.’ Ongeveer 600 medewerkers bezochten de Good practice day. ‘En de mensen die niet gingen, hebben nu spijt. Want de dag is heel positief ontvangen. Een aantal medewerkers was zelfs zo enthousiast dat ze de winnende teams uitnodigden hun verhaal nog eens te vertellen op hun kerstborrel.’

dames bij good practice day bij wilgaerden

Opnieuw decoreren

Team technische dienst West was een van de teams die hun plan presenteerden. Peter van Velzen maakte de presentatie. ‘Om de toegevoegde waarde van de technische dienst toe te lichten hebben we de stip op de horizon alvast naar voren gehaald. Want de cliënt van de toekomst heeft andere behoeften. Zij stellen bijvoorbeeld hogere eisen aan beleving. Dat betekent dat we de faciliteiten, uitstraling en beleving van onze huizen moeten aanpassen.’ Gesteund door clustermanager en teamcoach brengt het team van Peter dit al ruim een jaar in praktijk. ‘Inmiddels hebben we zo’n dertig kamers, meerdere personeelsruimtes, een hal en een grote trapopgang opnieuw gedecoreerd.’ Als het moet, gebeurt dat in de weekenden. Dat vinden Peter en zijn collega’s niet erg. ‘Het is een kwestie van organiseren en anders naar de dingen kijken. En het resultaat geeft enorm veel voldoening. Want we maken de beleving van cliënten leuker en beter, en daarmee ook het werk van de medewerkers.’

Tafel met een verhaal

Peter vertelt ook over de bijzondere tafel die op een van de locaties staat. ‘Geheel gemaakt van gerecycled fruithout en daardoor heel herkenbaar voor veel van onze Noord-Hollandse cliënten. Want in de dorpen is de fruitteelt van oudsher sterk vertegenwoordigd.’ Maar de tafel heeft nog een verhaal: de makers zijn mensen met een verstandelijke beperking. ‘Door dit verhaal te vertellen creëren we een gemeenschap om ons heen. Dat is in het huidige zorglandschap heel belangrijk.’ Op de Good practice day viel de presentatie van de technische dienst zo in de smaak, dat het team als beste uit de bus kwam. ‘Dat was een mooie opsteker. Het was ook ontzettend leuk om te doen. Het is goed dat Wilgaerden dit soort dagen organiseert. Het daagt je uit om na te denken. Anders blijf je gewoon je ding doen.’

Luchtballonnen

Ook teamcoach Petra Wagenaar is enthousiast over de Good practice day. ‘Een van “mijn” teams, het team huishouding extramuraal, gaf een presentatie. Ze hadden op hun canvas een mandje met luchtballonnen geknutseld. In het mandje zat de cliënt, in de ballonnen stonden de competenties die nodig zijn om de cliënt te laten opstijgen.’ Ze was onder de indruk van de presentatie. ‘Het is soms moeilijk voor medewerkers om visiethema’s te verwoorden. Maar door een collage te maken, kwam het thema heel goed tot uiting. En daar konden ze vervolgens goed over vertellen. Bovendien hadden ze voor de presentatie ballonnen met helium geregeld, waarop de aanwezigen konden aangeven welke competentie zij belangrijk vonden om de cliënt voorop te zetten.’

Tijd tekort

Petra vindt de Good practice day voor herhaling vatbaar. ‘Je bent met z’n allen bij elkaar en bezig met waar je als organisatie en medewerker voor wilt staan. Dat schept een band. En ik heb heel veel inspiratie en energie opgedaan. Ik volgde bijvoorbeeld een workshop over spellen die je kunt gebruiken om de communicatie binnen een team te versterken. Ik wist niet dat we die allemaal al in huis hebben.’ Marion Brandjes, planner huishouding, valt haar bij. ‘De opzet van de Good practice day was goed. Ik kwam gewoon tijd tekort om alles te doen. En het is leuk om je collega’s in zo’n andere setting tegen te komen. Het leek wel een reünie. Ook was ik blij verrast dat twee van de teams huishouding extramuraal waarmee ik werk zo’n enthousiaste en goede presentatie gaven.’

medewerkers bij good practice day van Wilgaerden

Elk team een eigen programma

‘Erover nadenken is al de helft van de ontwikkeling, is onze ervaring’, vervolgt Maaike. ‘Toch was het teamontwikkelplan pas de eerste aanzet. Samen met De Werkvloer Centraal hebben we inmiddels verder gepraat met de teams. Over wat ze precies willen en verwachten. Dat hebben we geïnventariseerd en omgezet in teamgerichte ontwikkelprogramma’s.’ Heel bewust stelde Wilgaerden niet eerst een programma samen waarop de teams kunnen inschrijven – vanuit de gedachte ‘dat hebben ze allemaal wel nodig’. De organisatie koos voor een omgekeerde aanpak, vanuit de behoefte van de teams. ‘Nu heeft elk team zijn eigen programma. Natuurlijk zit er overlap en gezamenlijkheid in. Zo gaan 28 teams meedoen aan een proeftuin Sociale benadering Dementie. Maar daarnaast volgen ze trainingen die specifiek gericht zijn op de punten die zij willen leren en ontwikkelen.’

Net als over de Good practice day zijn de teams enthousiast over de teamgerichte ontwikkelprogramma’s. En dat is weer een goede voorwaarde om de ontwikkeling ook echt in gang te zetten. Of de teams daarin slagen wil Wilgaerden eind 2016 meten met een nieuwe teamfoto. Om vervolgens weer een Good practice day te organiseren. ‘De teams die de beste ontwikkeling hebben doorgemaakt, mogen daarover dan komen vertellen.’

Interview door Ingrid Brons

Meer weten

Tags

In voor zorg-deelnemer

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg