invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

Rianne werkt in het gemeentehuis

Gepubliceerd op:

Een aantal cliënten van Abrona werkt in de catering bij het gemeentehuis van Utrechtse Heuvelrug. Een aanpak die door de goede begeleiding succesvol is en deze cliënten behalve werkervaring ook zelfvertrouwen geeft. SIG doet inmiddels in Haarlem hetzelfde, en met een even bevredigend resultaat.

‘Hier in het gemeentehuis van Utrechtse Heuvelrug werk ik 4 dagen per week en dat is precies goed. Anders zit ik teveel thuis. Ik woon nu nog bij mijn ouders thuis, maar ik sta ingeschreven om begeleid te gaan wonen. Mijn werk hier is leuk, en het laatste wat ik wil is niets doen en mijn Wajong verliezen.’ Rianne mag dan een lichte verstandelijke beperking en autisme hebben, aan zelfvertrouwen geen gebrek. Ze kan de wereld aan. En dat heeft heel veel te maken met het feit dat Abrona erin slaagde haar aan het werk te krijgen in het gemeentehuis waar ze nu werkt.
 Rianne

‘Hiervoor werkte ik bij Albert Heijn’, vertelt ze. ‘Een reguliere baan, maar die was echt te zwaar voor me. Ik liep daar steeds meer vast en op een gegeven moment ging het niet meer. Hier in het gemeentehuis heb ik allerlei taken: de koffiezetapparaten in het pand schoonmaken, salades maken, werken in de spoelkeuken, bestellingen opnemen. Dat laatste vond ik in het begin wel spannend. Je moet dan een bestelformulier invullen en zorgen dat het bij de juiste persoon terechtkomt. Gelukkig is dat nog nooit fout gegaan. En inmiddels vind ik het ook leuk om een praatje te maken met de mensen die hier werken. Maar ik leg niet alles op tafel, ze hoeven niet alles van me te weten.’

Geschikte werkomgevingen vinden

Esther Polak, eerstverantwoordelijke activiteitenbegeleider bij Abrona, vertelt: Rianne is een typisch voorbeeld van wat al onze cliënten willen: in de maatschappij staan. Daarom proberen we ook werkomgevingen te vinden voor deze mensen die dit mogelijk maken. Met de komst van de nieuwe gemeente Utrechtse Heuvelrug hebben we de aanbesteding gewonnen voor de catering in het nieuwe gemeentehuis en dus Rianne en anderen kunnen plaatsen. We doen hetzelfde inmiddels op meer plaatsen, ook scholen bijvoorbeeld.’

Structuur en veiligheid

Dat dit goed lukt, heeft vanzelfsprekend deels te maken met de selectie van de cliënten, maar deels ook met de goede begeleiding die Abrona hen biedt. Esther is eenmaal per week in het gemeentehuis aanwezig en beheerder catering Jamie Swiers is altijd bij de gemeente Utrechtse Heuvelrug als de cliënten van Abrona er werken. ‘We hebben hier nu 6 cliënten werken’, vertelt hij, ‘tussen 1 en 4 dagen per week. Sommigen werken ook elders, anderen kunnen niet meer aan. Belangrijk is dat we ze structuur en veiligheid bieden.

Jamie Swiers

Daarin heb ik een coachende rol, feitelijk net zoals ik die heb in mijn andere baan als hockeytrainer. Ze hebben een helder werkschema en weten vooraf voor welke taak ze zijn ingedeeld. Ik begeleid ze een paar weken in iedere taak en vervolgens voeren ze die zelfstandig uit. De medewerkers van de gemeente reageren goed op onze cliënten. Het was voor sommigen even wennen, maar dat is echt wel gelukt. Soms klagen ze wel als iets te lang duurt. Of als een cliënt bij het opnemen van een bestelling “Wat moet je?” zegt in plaats van “Mag ik uw bestelling opnemen?”. Maar daar kunnen ze dan ook wel weer om lachen.’

Vervolgstappen

Of dit werk in de horeca een opstap kan zijn naar een volgende stap in werk, hangt af van de persoon in kwestie, stelt Polak. ‘Het is niet voor iedereen weggelegd’, zegt ze, ‘maar je doet wel gerichte ervaring op op het gebied van horeca en sociaal contact. We zien het ook als onze taak om voor alle cliënten de vervolgmogelijkheden te inventariseren. Het blijft lastig werk te vinden voor deze mensen. Daarom hebben we ook met een aantal van onze cliënten de catering verzorgd bij een werkconferentie in Doorn. Om te laten zien dat deze mensen dit echt kunnen. Daar werd heel welwillend op gereageerd.’ En Rianne? ‘Ik weet niet hoe mijn leven er over 2 jaar uitziet’, zegt ze. ‘Als ik dan op mezelf woon en dat is te ver weg om 4 dagen in de week hier naartoe te komen, dan vind ik dat wel weer iets. Ik twijfel er niet aan dat dat wel zal lukken.’

Het goede voorbeeld geven

Wethouder sociale zaken, cultuur en milieu in Utrechtse Heuvelrug Hans Nijhof is blij dat de keuze in de aanbesteding op Abrona is gevallen. ‘Ik heb de indruk dat het heel goed gaat’, zegt hij. 'Het duurt soms net even wat langer voordat je uitsmijter klaar is, maar dat weten onze medewerkers van de gemeente inmiddels wel. Ze begrijpen wat maatschappelijk verantwoord ondernemen is. En ik vind het in dat kader ook belangrijk dat wij het goede voorbeeld geven.'

'Ik was recent bij een werkontbijt van de ondernemersvereniging in onze gemeente, waar ik ervoor heb gepleit meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan te nemen. Ze begrijpen wel dat dit nodig is, maar zitten vanzelfsprekend nog met vragen over wat dit praktisch voor hen gaat betekenen. Daarom breng ik samen met mijn collega van economische zaken vaker werkbezoeken aan het bedrijfsleven, om uitleg te geven over de regelingen die er zijn en waarvan werkgevers dus nu al gebruik kunnen maken. En ik denk dat het slimmer is om dat nu al te doen dan af te wachten tot ze een quotum krijgen opgelegd.’

Goede start

Utrechtse Heuvelrug is al lang niet meer de enige gemeente waarin mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt actief zijn. In Haarlem richt SIG zich op de individuele ontwikkeling van de vaardigheden van haar cliënten en versterking van hun zelfvertrouwen, en ook daar zijn in dit kader cliënten aan de slag gegaan in de horecagroep binnen het stadskantoor van de gemeente. Programmamanager transitie sociaal domein in Haarlem Piet Haker vertelt: ‘Het idee sprak mij direct aan toen SIG het ons voorstelde. Om te bepalen hoe we het best een werkomgeving konden creëren waarin deze mensen zich welkom en veilig kunnen voelen, hebben we eerst een pilot gedaan. De begeleiding die de medewerkers van SIG hierbij boden – en nu in de praktijk nog steeds bieden trouwens – zorgden ervoor dat we hiermee eigenlijk direct een goede start maakten. We zien aan de cliënten hoe leuk ze het vinden en we zien ook hoe enthousiast onze medewerkers op hen reageren.’

Haker zegt te zien dat het de cliënten zelfvertrouwen geeft om in de setting van een standskantoor te werken. Biedt dit hen ook ruimte om na verloop van tijd een vervolgstap te zetten? ‘Ik merk in ieder geval dat ze dit veel leuker vinden dan de gewone dagbesteding binnen hun eigen zorgorganisatie’, zegt hij. ‘Ze werken hier in een normale werkomgeving in de normale wereld. Ze kunnen een praatje maken, ze kunnen meedoen, ze zijn van betekenis. Ik kan mij dus zeker voorstellen dat dit hen vooruit helpt. En deze aanpak past perfect in de Haarlemse visie op participatie. Als wij als gemeente veel vragen van andere partijen, moeten we zelf ook het goede voorbeeld geven.’

Interview door Frank van Wijck.

Tags

In voor zorg-deelnemer

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg