invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

Het nieuwe ‘vrijwilligen’: Vianenvoorelkaar.nl

Gepubliceerd op: | Laatst gewijzigd op:

Een online marktplaats die vraag naar en aanbod van vrijwillige ondersteuning bij elkaar brengt: dat is in het kort Vianenvoorelkaar.nl. Inwoners van de gemeente Vianen kunnen er hulp vragen en hulp aanbieden. Op 15 april werd Vianenvoorelkaar.nl met veel publiciteit gelanceerd. Want promotie is minstens zo belangrijk als de site zelf, aldus Nieske Blaauw, directeur van Stichting Welzijn Vianen. Een gesprek over vrijwilligerswerk met een kop en een staart, gebruikmaken van de talenten van vrijwilligers, betrokkenheid creëren, en vrijwilligerswerk als verrijking van je leven.

E-matching

Hoe weet je dat de buurman van een straat verderop zijn been heeft gebroken en een week lang geen boodschappen kan doen? ‘Mensen willen wel vrijwilligerswerk doen, maar weten vaak niet wat’, zegt Nieske Blaauw, directeur van de Stichting Welzijn Vianen. ‘Een online platform voor vrijwilligerswerk is dé oplossing. Juist omdat je daarmee ook nieuwe groepen vrijwilligers aanspreekt, zoals mensen onder de 40.’ De site zorgt voor e-matching. Eenmaal ingeschreven krijgen hulpvragers en hulpbieders bericht als er iets passends op de site verschijnt. En is er inderdaad een match, dan kunnen ze een afspraak maken voor een persoonlijke kennismaking.

Tips

Vianenvoorelkaar.nl is gebouwd op het bestaande platform Zorgvoorelkaar.com. Gemeenten kunnen zich hierbij aansluiten. ‘Maar’, waarschuwt Nieske, ‘met alleen de aanschaf van het platform ben je er nog niet. Je moet hier alleen aan beginnen als je ook geld hebt voor de promotie eromheen. Denk aan flyers, borden, advertenties in de lokale kranten.’ Een tweede tip voor een goede start is: maak profielen voor de vrijwillige projectmedewerkers die je nodig hebt bij de uitwerking van het platform. ‘Geld voor publiciteit is belangrijk, maar er moet natuurlijk ook iemand zijn die het bedenkt en uitvoert. Via de LinkedIn-groep Vianen heb ik vrijwilligers gezocht en gevonden: Vianezen die graag gedurende een halfjaar hun expertise wilden inzetten om het platform te helpen lanceren. Eén voor marketing en communicatie en één voor de projectleiding. Een gelukkige match, want beiden zochten een project met een kop en een staart. En ze wilden graag iets doen met hun talenten.’

Betrokkenheid

Een derde tip van Nieske is: creëer snel brede betrokkenheid van het lokale maatschappelijke veld. ‘Terwijl we nog maar net met de uitwerking bezig waren hebben we al contact gezocht met alle organisaties in Vianen die met vrijwilligers werken. En daarbij heel bewust niet alleen zorgorganisaties benaderd, maar juist breder gekeken. Iedereen zag direct de meerwaarde van Vianenvoorelkaar.nl.’ Dat beaamt Ria Timmerman van bibliotheek Lek & IJssel. ‘Vianenvoorelkaar.nl is een prachtig medium. De bibliotheek heeft altijd vrijwilligers nodig. Die werven we zelf. Nu hebben we er een lokaal, positief podium bij. Waarop je je ook kunt profileren als organisatie’. Alle organisaties werden vervolgens goed geïnformeerd over de inhoud en de voortgang van het platform. ‘En zodra de demo klaar was, hebben de organisaties de site alvast gevuld met hun vraag en aanbod’, vervolgt Nieske. ‘Daardoor had de site bij de lancering het grote publiek direct wat te bieden.’

Win een vrijwilliger

De lancering van Vianenvoorelkaar.nl op 15 april was een groots spektakel. Opvallend was de ludieke actie ‘Win een vrijwilliger’. ‘Die vrijwilligers waren ambtenaren van de gemeente, de hoofdprijs was de wethouder’, lacht Nieske. Ook de plaatselijke Jumbo droeg een steentje bij. In de 2 weken voorafgaand aan de lancering kregen alle klanten bij de kassa een flyer van Vianenvoorelkaar.nl. Wie zich vervolgens voor 1 juni inschreef als vrijwilliger, maakte kans op 1 van de 5 boodschappentassen ter waarde van 40 euro. Beschikbaar gesteld door de Jumbo.

Flexibel ‘vrijwilligen’

Op de flyers stond ‘Wil je een keer iets doen voor je buren?’. ‘De term vrijwilligerswerk hebben we bewust niet gebruikt’, vertelt Natasja Torcqué. Zij heeft een eigen evenementenbureau en is sinds begin april verantwoordelijk voor de pr van Vianenvoorelkaar.nl. ‘Veel mensen haken direct af als het woord vrijwilligerswerk valt. Ook mensen die best wat voor een ander willen doen. Vrijwilligerswerk roept een bepaald beeld op. Ik zie mezelf ook niet zo snel met iemand in een rolstoel naar de markt gaan. Maar ik wil wel graag iets bijdragen aan de maatschappij, met mijn kennis en kunde. Wat ik nu doe past goed bij mij.’ ‘Mensen zijn ook bang dat vrijwilligerswerk iets is waar ze zich voor langere tijd aan moeten committeren’, vult Nieske aan. ‘Die vraag is er natuurlijk wel, maar het hoeft niet per se. Je kunt ook flexibel “vrijwilligen”. Dat noem ik het nieuwe “vrijwilligen”. Met Vianenvoorelkaar.nl spelen we hierop in.’

Facebook

Facebook speelt een belangrijke rol bij de activering van Vianenvoorelkaar.nl. ‘Via Facebook bereiken we nieuwe groepen vrijwilligers’, legt Natasja uit. ‘Ik zorg dat er regelmatig nieuwe berichtjes verschijnen. Interviews met enthousiaste vrijwilligers bijvoorbeeld.’ Onlangs plaatste ze een link naar de actie ‘Wie nodig jij uit deze zomer?’. ‘In de vakantieperiode zijn veel mensen weg en staan activiteiten op een laag pitje. Eenzame mensen zijn dan vaak nog meer alleen. Wij willen mensen bewustmaken dat een klein gebaar al kan helpen.’ Via Facebook verspreidt Vianenvoorelkaar.nl ook een nieuwsbrief. En uiteraard zijn er veel foto’s te vinden en het filmpje van de lancering.

Iets voor een ander doen

Eén van de vrijwilligers die een boodschappentas van de Jumbo wonnen is Jacqueline Dragt. Ze kreeg de flyer in de Jumbo net op het moment dat ze – na een moeilijke periode – besloten had weer iets voor een ander te willen doen. Om zo ook haar eigen leven weer structuur te geven. ‘Ik heb me meteen aangemeld en had binnen een week mijn eerste klusje. Ik onderhoud nu het tuintje van de bibliotheek, tuinieren is echt mijn hobby.’ Niet veel later las ze de oproep van een mevrouw uit Iran, die een taalmaatje zocht. ‘Zij komt nu 2 keer per week bij mij op bezoek en dan praten we over van alles en nog wat. Dat vind ik geweldig. Onze gesprekken gaan echt ergens over. Laatst hadden we bijvoorbeeld een hele discussie over Van Gogh.’ Inmiddels is Jacqueline ook in de running voor opruimhulp bij de bibliotheek, op woensdagochtend. Weer via Vianenvoorelkaar.nl. ‘De online marktplaats werkt echt’, zegt Ria. ‘Behalve opruimhulpen hebben we al gastvrouwen, een klusjesman, voorlezers voor de VoorleesExpress en vrijwilligers voor het tabletcafé gevonden.’

Warme matching

Nieske besluit met een laatste tip. ‘Online werkt erg goed. Je spreekt nieuwe groepen vrijwilligers aan en de site doet de matching. Maar het voegt heel veel toe als er toch nog iemand achter de site “zit”. De menselijk component dus.’ Ook hier zijn 2 enthousiaste vrijwilligers voor gevonden. Zij kunnen mensen helpen met het aanmaken van een profiel op de site. En ze volgen de matches op de site. Wanneer nodig nemen ze contact op, bijvoorbeeld als ze denken dat een bepaalde vraag of aanbod in een andere rubriek meer kans maakt. Samen met Natasja, de vrijwillige beheerder van de site en een medewerker van Stichting Welzijn Vianen vormen ze het team achter Vianenvoorelkaar.nl. Een team dat elke 2 weken bij elkaar komt om de voortgang en eventuele pr-mogelijkheden te bespreken. Natasja: ‘We bedenken bijvoorbeeld hoe we bepaalde subdoelgroepen kunnen bedienen. Of hoe hulpvragers de weg naar de site nog beter kunnen vinden. Misschien via folders of met leuke acties rondom Sinterklaas en Kerst.’

Olievlekwerking

Rest alleen nog de vraag of de resultaten van Vianenvoorelkaar.nl ook meetbaar zijn. ‘Natuurlijk meten we het aantal matches en kijken we hoeveel vraag en aanbod erbij komt’, zegt Nieske. ‘Aan de eerste cijfers is goed te zien dat het vliegwiel is gestart. Toch vind ik die cijfers niet zo heel interessant. Want ik ben ervan overtuigd dat we de helft niet zien en dus ook niet kunnen meten. Ik bedoel dat de site een soort olievlekwerking heeft. Dat een eerste match tot allerlei andere matches kan leiden die niet via de site tot stand komen. Het effect is dus veel groter, maar daar moet je wel in willen geloven.’

Interview door Ingrid Brons

Meer weten

 

Dossier(s)

Tags

In voor zorg-deelnemer

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg