invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

Advocaat De Mol: Ken de wettelijke taak van cliëntenraden

Gepubliceerd op:

Cliëntenraden hebben een belangrijke wettelijke taak die meer omvat dan te zoute soep of de kleur van het behang alleen, hoe belangrijk dergelijke zaken ook zijn, zegt advocaat Roeland de Mol. 'Zij dienen ook het cliëntenperspectief in te brengen bij het financiële beleid van de organisatie.' De praktijk toont echter regelmatig een andere werkelijkheid.

Het was 2010 toen mr. de Mol van advocaten- en notariskantoor BarentsKrans in Den Haag door het LOC (Landelijk Overlegorgaan Cliëntenraden) werd benaderd om de cliëntenraad van Zorgcentra De Betuwe te ondersteunen. Voor De Mol de eerste keer dat hij te maken kreeg met cliëntenraden in de zorg en ook de eerste keer dat een cliëntenraad de gang naar de Ondernemingskamer maakte. Een zaak waarbij de raad van bestuur de cliëntenraad eenzijdig buitenspel had gezet. De Ondernemingskamer moest eraan te pas komen om de cliëntenraad zijn taak weer te laten uitoefenen. Iets wat met een ingreep in de raad van toezicht snel geregeld werd.

De Mol is een bevlogen advocaat. Al jaren werkt hij voor partijen in de gezondheidszorg. Maar met de kwesties rondom cliëntenraden is wel wat bijzonders aan de hand, zegt hij. 'Het is ondenkbaar dat een Ondernemingsraad van een organisatie te horen zou krijgen – hier heb je een kopieerbudget van 200 euro, een zaaltje en gratis koffie en daar moet je het mee doen. Toch is dat wat veel cliëntenraden te horen krijgen, wat voor wilde plannen een bestuur ook met de organisatie heeft.'

Meer weten

Dossier(s)

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg