invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

Gors: Resultaten In voor zorg-traject

Gepubliceerd op: | Laatst gewijzigd op:

Cliënten en medewerkers van Gors hebben in hun eigen tempo kennis gemaakt met de mogelijkheden van beeldbellen als middel bij ambulante begeleiding. Beeldbellen op afstand was een van de onderdelen van het project Verbinding 3.0 waarin de organisatie ook werkte aan meerdere onderwerpen omtrent digitalisering. E-health was een onderwerp waarvoor de organisatie ondersteuning had gevraagd van In voor zorg! binnen de Thematranche Technologie.

Het doel van de organisatie is om op lange termijn technologie en digitalisering deel uit te laten maken van de werkwijze en het leven van de cliënten. Op korte termijn heeft de organisatie zich ten doel gesteld om met de inzet van E-health:

  • De zelfredzaamheid van cliënten te versterken.
  • De kwaliteit van zorg verbeteren.
  • Een hogere productiviteit te behalen door efficiëntiewinst.

Doorlooptijd

Het traject liep vanaf begin 2015 tot medio 2016

Resultaten

  • Cliënten vinden de manier van begeleiden prettig en verkennen andere toepassingsmogelijkheden van de iPad. Dit leidt voor sommige cliënten tot meer plezier, dag invulling en soms frequenter contact met hun sociale netwerk.
  • Zowel medewerkers als cliënten beschouwen het beeldbellen als een extra middel. Het is een aanvulling op de begeleidingsmogelijkheden, geen complete vervanging. Voor sommige deelnemers voelt het middel minder invasief dan een bezoek aan huis. Het helpt medewerkers in drukke periodes de tijd efficiënter te verdelen.
  • Na aanleiding van een behoudende berekening neemt het aantal reizen, reistijd en samenhangende kosten af.

Methode

In eerste instantie is op vrij organische wijze gezocht naar oplossingen waarmee gemakkelijk en goed verbinding te maken was met cliënten. Hierbij zijn begeleiders uit diverse teams betrokken geweest. Zij hebben ook daadwerkelijk diverse oplossingen, toestellen en software getest. Naarmate duidelijker werd dat de eisen niet zo ingewikkeld waren voor het contact met cliënten en de meerwaarde van speciale apps voor onze doelgroep maar beperkt, is gekozen om met iPads en FaceTime te gaan werken.

25 cliënten en 15 medewerkers (van de 28) maken op dit moment gebruik van de mogelijkheid tot beeldbellen.

Organisatie

Gors is actief in de provincie Zeeland, het hoofdkantoor is gevestigd in Goes. Gors biedt functies persoonlijke verzorging, verpleging, begeleiding, behandeling en verblijf op grond van de AWBZ. Gors biedt zorg thuis en op diverse locaties aan doelgroepen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking. De organisatie heeft 21 locaties voor wonen en 10 locaties voor dagactiviteiten. Op deze locaties werken circa 650 medewerkers (circa 400 FTE) dagelijks voor meer dan 800 cliënten. De aansturing vindt voornamelijk top-down plaats.

Meer informatie

Dossier(s)

Publicaties

7 publicaties
In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg