invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

Zelfredzaamheid vergroten met cliëntmodel van Carinova

Gepubliceerd op: | Laatst gewijzigd op:

In de zorgvisie van Carinova staat bij elke zorgvraag voorop hoe de zelfredzaamheid en het sociale netwerk van de cliënt vergroot kan worden. Carinova hanteert hierbij het principe ‘zo lang mogelijk thuis of zo thuis als mogelijk’. Dit principe wordt ondersteund door het Carinova cliëntmodel.

carinova clientmodel

Deze zorgvisie was de basis voor het verandertraject van Carinova, dat bestond uit de volgende onderdelen:
1. Werken met zelfstandig functionerende teams in alle onderdelen van de organisatie.
2. Ontwikkeling van een servicebureau dat zich met professionele medewerkers vanuit verschillende vakgebieden en eigentijdse middelen richt op een continu verbeterende kwaliteit van diensten ter ondersteuning van het primaire proces.
3. Uitbesteding van alle niet zorg gerelateerde diensten die geen toegevoegde waarde leveren voor de cliënt. 
4. Werken met een zo laag mogelijke overhead.

De eerste ervaringen van medewerkers met zelfstandig werken zijn positief. Ook kunnen teams beter inspelen op de vraag van cliënten door de toegenomen regelruimte in de zelfstandige teams.

Cliënten worden meer ondersteund vanuit het sociale netwerk, daarvoor zijn ook digitale platforms beschikbaar. Ook door het organiseren van familieavonden binnen de woonzorg worden familieleden meer betrokken bij het reilen en zeilen op de locatie.

Meer weten

Dossier(s)

Tags

In voor zorg-deelnemer

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg