invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

Blogreeks Profila Zorg - Lillian Banen-Zaagman: Een onwijs leermoment

Gepubliceerd op: | Laatst gewijzigd op:

Profila Zorg wil zich als VG-organisatie ‘profileren’ door het leveren van de beste zorg en begeleiding op evangelische grondslag. De vraag van de klant staat centraal en is leidend voor de inrichting van de organisatie. In een blogreeks geeft Profila Zorg een kijkje in de keuken tijdens het mooie verandertraject dat zij met In voor zorg! doorlopen. Lillian Banen-Zaagman, Activiteitenbegeleider bij dagbestedingscentrum De Robijn, is de derde in deze reeks en blogt over leren van nieuwe teamrollen.

'We dachten, als we ons als dagbestedingsteam aanmelden als pilotteam hebben we alle tijd om te transformeren. Maar de eerste zijn heeft ook nadelen. Hoe moet je als team zonder teamleider werken? Krijg je daar extra uren voor? Het was allemaal nogal vaag in het begin. We hebben samen met de teamleider de taken op een rij gezet en onderling verdeeld. Ik doe nu samen met een collega de personeelszaken en heb kwaliteit als hoofdaandachtsgebied.

Je laat cliënten niet wachten

We vonden de nieuwe werkwijze meteen leuk, maar het was wel lastig in te plannen. Ik heb contacten met cliënten en ben ook mentor. Daar komen nu ook de nieuwe teamtaken bij. In het begin merkte ik dat het dagelijks rapporteren er wat bij inschoot. Dat was niet goed. Dan merk je het verschil met voorheen. Als de teamleider iets urgents had, kon ze de rest van haar werk tijdelijk laten liggen. Voor ons is dat lastiger. Je laat cliënten niet wachten. Maar het went, je gaat effectiever overleggen en je leert je uren slimmer te gebruiken.
Als team zijn we ons bewuster geworden van het grote plaatje en van elkaars rol in het team.

Opener en eerlijker

Ik heb bijvoorbeeld geleerd anders te kijken naar beoordelingen van collega’s. Als iemand niet goed functioneert, moet je dat ook kunnen zeggen. Dat is nieuw en ook best een beetje lastig. Eerst lag dat op het bordje van de teamleider. Nu voeren we dit soort gesprekken zelf. Het is een onwijs leermoment. Ik merk dat ik daar in groei. Je bent opener en eerlijker naar elkaar toe. Het is ook beter voor de sfeer in de groep.

De cliënt heeft baat bij onze nieuwe manier van werken. Zo hebben we vorige week voor onze cliënten een nieuw dagbestedingschema gemaakt. Doordat we als team nu meer inzicht hebben in de uren en de indicaties, kunnen we ons dagbestedingaanbod ook beter afstemmen op wat er met cliënten is afgesproken.

Samen werken aan knelpunten

We zijn nog niet helemaal waar we willen zijn, er zijn nog aandachtspunten - zoals efficiënt werken. Maar we zijn op de goede weg, al doende leert men. Mijn conclusie: soms is het werken met de nieuwe formule lastiger, maar het voelt wel rijker aan. Het is goed dat je als team meedenkt en samen knelpunten oplost.'

Meer weten

Tags

In voor zorg-deelnemer

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg