invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

Blogreeks Odion - Liesbeth van der Veen: 'Wennen aan de nieuwe rollen'

Gepubliceerd op: | Laatst gewijzigd op:

Locatie- en teamscans en Teamportaal: steeds meer teams van Odion maken er kennis mee. In een reeks van blogs vertellen medewerkers over hun ervaringen met deze nieuwe ‘instrumenten’. Deze keer is Liesbeth van der Veen, persoonlijk begeleider bij Het Watermerk en De Andere Oever aan het woord over haar ervaringen.

“Wat is de organisatie aan het veranderen zeg. Ik werk hier al sinds 1997 maar als ik de situatie van toen naast die van vandaag leg, zie ik dat we nu duidelijk minder betuttelend zijn voor cliënten. We zijn meer ondersteunend bezig.

Printwerk aansturen

Ik ben persoonlijk begeleider in lunchcafé De Andere Oever en bij dagactiviteitencentrum Het Watermerk. In Het Watermerk hebben we veel printwerk. NogL niet zo lang geleden hielp de cliënt alleen mee bij het vergaren van het geprinte papier. Nu sturen ze het printwerk vanaf de computer zelf aan. Ze doen het hele proces van A tot Z. Dat zegt veel over hun nieuwe rol: meer zelf het initiatief nemen.

Ondernemerschap

Ook wij zelf als medewerkers hebben met nieuwe rollen te maken. Op basis van de teamscans hebben we onszelf bij De Andere Oever bijvoorbeeld de vraag gesteld, zijn we nu van de zorg of zijn we meer ondernemers? Van nature ben ik erg zorgzaam, maar in feite zijn we bij De Andere Oever nu bezig met ondernemerschap.
We willen in eetcafé De Andere Oever ook mensen te gast hebben die niet voor de doelgroep komen, maar vooral voor het lekkere eten.
Het vraagt ondernemerschap om dat voor elkaar te krijgen.

Beter tot hun recht

Wat ook een rol speelt in onze zoektocht naar ondernemerschap is dat we cliënten die in De Andere Oever werken beter willen toerusten op het horecavak. Cliënten die dat vak niet zo in zich hebben, moet je niet aan het lijntje houden, maar begeleiden naar ander werk. Ik vind die openheid nog best moeilijk en moet nog wennen aan deze nieuwe rol. Maar het is wel goed dat we het doen. Mensen komen zo in hun werk beter tot hun recht.

Teamportaal

Er is nog een nieuwe ontwikkeling. Als onderdeel van Teamportaal
stellen we nu bij Het Watermerk gedragsprofielen op. Van onszelf en met elkaar als collega’s. Ik vind het lastig om van een collega te zeggen dat hij of zij iets minder goed doet. Toch zeg ik het nu wél. Tja, het is wennen elkaar zo te benaderen. En toch is het goed voor ons als medewerkers en voor de organisatie. Elkaar op een positieve manier kritisch benaderen zorgt er uiteindelijk voor dat je je werk leuk vindt én dat je er ook nog eens goed in bent.”

Meer weten

Dossier(s)

In voor zorg-deelnemer

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg