invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

Groenhuysen: Van systeemwereld naar leefwereld

Gepubliceerd op: | Laatst gewijzigd op:

Stichting Groenhuysen voerde de afgelopen jaren grote organisatorische veranderingen door. Van een sterk hiërarchische organisatie transformeert Groenhuysen naar een organisatie die de mens centraal zet. Zelfregulerende teams vormen de basis. Coaches begeleiden de teams. Tegelijkertijd kiest de organisatie er bewust voor het management in stand te houden. Wat betekent dat voor de driehoek team-coach-manager? Hanneke van Eekelen, zorgcoördinator bij Heerma State, Stichting Groenhuysen blogt over haar positie in de driehoek.

‘De zelfregulerende teams van Heerma State zijn lerend in de praktijk van start gegaan. We zijn met z’n allen in het diepe gesprongen, zonder kaders en zonder structuur. Die waren er gewoon nog niet. De manager was daar gelukkig heel open over. En de coach nam de goede plaats in. Het eerste jaar heeft ze ons vooral geleerd hoe we van de systeemwereld kunnen overgaan naar de leefwereld.’

Eén geheel

‘We hebben het eerste jaar veel scholing gehad. Dat heeft veel personeel als behoorlijk heftig ervaren, want we moesten vaak op vrije dagen terugkomen. En het was daardoor ook lastig om je op één ding te richten. Teambijeenkomsten begonnen dan ook vaak met een kwartiertje ‘mopperen’. De coach gaf daar gelukkig ruimte voor.

Nu zien we dat we ongemerkt een behoorlijke slag hebben gemaakt. Zelf roosteren, Planetree en zelfregulering zijn geen losse projecten meer, maar vormen één geheel. Samen zijn ze een andere werkwijze, die zich in ons denken verankert. En nu we zelf beter in beeld krijgen welke kant we opgaan, kunnen we ook de link naar de bewoners maken. Daar worden wij zorgmedewerkers blij van. Vooral omdat we zien dat er nog veel winst te behalen is.’

Servicebureau

‘Ook de verhouding team-coach-manager krijgt steeds meer vorm. We hebben al een aantal jaar geen teamleider meer, maar een manager. Het enige verschil is dat er 3 jaar geleden nog 5 managers binnen Heerma State waren en nu nog maar 2. De managers kregen nog veel vragen. Daarom heeft Groenhuysen een servicebureau in het leven geroepen. Daar kunnen we met alle vragen over zelfregulering terecht. Voor de managers is de zelfregulering ook een hele omschakeling. Ze lieten vroeger elke dag wel even hun neus zien en pakten vragen automatisch op. Zij moeten nu leren te zeggen “bel het servicebureau maar even of vraag het je collega”.’

Verbindingen goed houden

‘De coach ervaren wij als heel bereikbaar. Toch denk ik dat ons team te weinig gebruikmaakt van de flexibele inzet van de coach. Gewoon omdat we niet goed weten waarvoor we allemaal kunnen aankloppen. We moeten nog zoeken hoe we die ruimte kunnen benutten. Onlangs hebben we de coach gevraagd een keer aan te sluiten bij het eigenwoningoverleg, omdat we graag willen dat ze meedenkt over het notuleren. Toen bedachten we dat het misschien ook goed is om de manager af en toe uit te nodigen bij zo’n overleg. Om de verbindingen met elkaar goed te houden.’

Verantwoordelijk voor de eigen bewonersgroep

‘Voor mezelf kan ik zeggen dat ik heel veel energie uit de zelfregulering haal. Het is zo ontzettend leuk om daadwerkelijk met elkaar de verantwoordelijkheid voor de eigen bewonersgroep te hebben. Het gaat nu zoals je als team wilt dat het gaat. Als onze groep beter zou functioneren als we tussen de middag warm eten in plaats van ’s avonds, dan doen we dat. We kunnen dingen aanpassen aan de behoeften van onze bewoners.

Tegelijkertijd krijgt de familie meer inspraak en zeggenschap. Alleen al het opnamegesprek pakken we heel anders aan dan vroeger. We laten merken dat we beseffen dat het een grote stap is dat hun ouder of partner hier gaat wonen. En we vragen wat wij kunnen doen om te zorgen dat hun ouder of partner hier prettig gaat wonen. Dat is goed, want de familie gaat met een beter gevoel weg als er naar ze geluisterd wordt. Die vertaalslag maken we nu.’

Meer weten

Meer weten over de driehoek team-coach-manager? Ook manager Karin Ernest en Esther van Dooren, teamcoach bij Heerma State reflecteren op hun positie in de driehoek:

 

Dossier(s)

Tags

In voor zorg-deelnemer

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg