invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

Verslag: Praktijkvoorbeeld Transformatie jeugdzorg Youké

Gepubliceerd op: | Laatst gewijzigd op:

Tijdens de expertsessie Veranderingen vragen om strategische (marketing)keuzes van bestuurders van 12 november 2014 hield Fawzia Nasrullah een presentatie over het door Youké afgelegde traject. Nasrullah is bestuurder van Youké , specialist in opvoeden en opgroeien. Voor jeugd en gezin van 0 tot 23 jaar. In Utrecht, Gelderland en Noord-Holland.

Geschiedenis

Waar begon de reis? In 2009 wisten we ook al dat het jeugdzorgstelsel zou veranderen. We krijgen een andere aansturing: provincie -> 7 gemeentelijke regio’s gemeenten. Ook: wat er op andere gebieden gebeurde bij de ontwikkelingen betrekken. Denk aan veranderingen in het onderwijs.

De aanloop naar 2015:

Fusie van Trajectum met Zandbergen tot een organisatie: Youké . 'Maar het was niet ons eerste vriendje.' Een eerder fusietraject lukte niet. Altijd dicht bij jezelf blijven, geeft zij het gehoor mee.

  • Transitie & krimp: de transitie van zorg naar de gemeente houdt hoe dan ook krimp in.
  • Transformatie: om beter te kunnen helpen met wat ouders en kinderen nodig hebben: transformeren naar nieuwe formules met vaste partners en flexibele lokale partners. Denk aan een Altrecht, Reinaerde of Indigo, maar ook aan kinderopvang, onderwijs.

Toen Nasrullah nog bestuurder was van Trajectum, gingen zij en collega’s bij de wethouder van Zeist op bezoek. Dat was in 2009. Het werd een afgang, zegt zij nu in alle eerlijkheid. Want in plaats van een antwoord op de vraag wat Trajectum zou moeten doen voor de transitie, stelde de wethouder wedervragen: ‘Wat doen jullie? En waarin onderscheiden jullie je?’

Maar hoe ze het ook probeerden, het was voor deze man onbegrijpelijk. Ten dele vanwege het vakjargon, maar ook omdat het te veel naar binnen gerichte taal was. Het grote leerpunt toen: als professional moet je ook voor een extern publiek je verhaal kunnen doen.

Werkwijze

Youké is de fusienaam. Youké staat voor ‘you are okay’ en ‘youth is okay’; we zijn er heel tevreden mee. Naam is bedacht door cliënt en medewerker samen. Ze krimpen wel 20%, maar kiezen ervoor met een  managementlaag te werken; Nasrullah gelooft in dat ‘ouderwetse’ concept.

Marketing, communicatie, strategie de organisatie ingebracht. Is toch een beetje een vies woord bij veel zorgorganisatie. In alle communicatie staat de doelgroep voorop. Als strategie: dynamisch organiseren en leidinggeven.

Betere hulp voor kinderen en jongeren moest het doel zijn na de transitie. Dat de gemeente de verantwoordelijkheid heeft om in te kopen, is best lastig, want dat betekent loslaten. Youké wil echt partner zijn. Dus als het mis gaat, dan zullen ze helpen oplossen. Gemeenten ontzorgen en adviseren is het doel. De aansluiting blijven zoeken het devies.

2 verschillende processen zijn er die de gemeenten betreffen, waar Youké deels verschillende mensen op heeft zitten: inkoopproces en opbouwen van een gezamenlijke toekomstvisie. Inkoopproces heeft andere dynamiek, andere energie. Houd ook in de gaten: wie van de gemeente zit waar? Wie kent wie? Is belangrijk! Ook altijd even bellen daarna: heb je nog een tip voor ons? Want we zijn immers aan het leren.

Dit is de fase van ontdekken. Het fundament in de organisatie moet er al zijn. Alles begint pas in 2015? Ja, dan gaat de cliënt pas echt merken wat het betekent. Maar als organisatie moet je allang bezig zijn.

Resultaten

Waar staan we nu?

  • Gemeente ziet ons echt als partner
  • Youké als innovator van de zorg voor jeugd
  • De professionals worden ervaren als meedenkers en ondernemende partners
  • Voelen zich bovendien goed geïnformeerd en betrokken.

Geleerde lessen

  • Voel je ten alle tijden vrij. Je moet voor jezelf altijd denken in mogelijkheden. Als je je baan kwijt raakt, dan raak je je kennis en kunde niet kwijt.
  • Hoe organiseer je het tegengeluid waar Nasrullah het over heeft?
    • Toetsen door de ogen van de cliënt?
    • Tegenkrachten naar binnenhalen: Opvoedpoli binnenhalen. Dat was niet zo leuk, want confronterend. Maar wel heel leerzaam, Youké heeft een en ander van hen overgenomen. 
  • Kwetsbaar opstellen, ook als bestuurders. Heel veel communiceren over wat er gaande is. En: ook de bestuurders hebben een assessment gedaan. Ze werken nog steeds goed samen. 

Spannend is wel ook: iedereen moet krimpen. Lastig is dealen met de grote onzekerheid. Betrof Nasrullah ook persoonlijk; tijdens het fusieproces was nog niet duidelijk of zij haar positie zou behouden. Het is niet makkelijk. Dat vertelt zij onomwonden, en dat wordt hogelijk gewaardeerd. Een succesverhaal vertellen is veel gemakkelijker.  

Verslag door: Ellen Kleverlaan

Meer weten

Tags

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg