invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

Verslag: Digitale platforms aanwinst voor mantelzorgers

Gepubliceerd op: | Laatst gewijzigd op:

Het kan snel gaan. Nog in 2009 stelde het Radboudumc vast dat er vanuit de zorg veel weerstand is tegen digitaal communiceren met klant en familie. In 2015 is 98 procent van de Nederlandse huishoudens online en stelt nagenoeg niemand meer vraagtekens bij internet als aanvulling op de communicatie met familie, cliënt en zorgmedewerkers.

Minder bekend is dat er inmiddels speciale sites zijn voor deze zorgcommunicatie. Familienet.nl bijvoorbeeld. Ooit gemaakt door twee Groningse broers die vaker wilden weten hoe hun moeder de dag doorbrengt. Inmiddels is Familienet een veel gebruikt en veilig platform voor families en cliënten. Met veel ruimte voor foto’s en voor het uitwisselen van ervaringen.

Op 20 april ging tijdens de bijeenkomst ‘De rol van de mantelzorger’ één van de drie workshops over deze digitale platforms. Yvonne de Jong, adviseur van ‘In voor Mantelzorg’, en Esther Marskamp van Beweging 3.0 schetsten hoe deze digitale aanwinsten een aanjager kunnen zijn voor zorgnetwerken.

Veilig en eenvoudig

Waar het om gaat, is dat Familienet, Caren en soortgelijke sites veilige en eenvoudige constructies bieden waarmee de cliënt, de zorg en de familie met elkaar kunnen communiceren. Soms elke dag, soms één keer in de week, soms doorlopend. Net wat mensen afspreken en wat zij belangrijk en fijn vinden.
Ook van belang, behalve de communicatie met de cliënt kun je bij dit soort sites ook als familie met elkaar communiceren. Bijvoorbeeld als je eens met elkaar wilt afspreken hoe de verjaardag van de naaste gevierd gaat worden.

Verschillen

Familienet is maar een voorbeeld. Er komen steeds meer van dit soort sites. En wat de ene site niet kan, kan de andere weer wel. Zo kun je Familienet niet koppelen aan het elektronisch cliëntendossier. Dat kan het platform van Caren weer wel. Het zijn accentverschillen zou je kunnen zeggen. Zo is op Zorgsite.nl het takenrooster de kern van deze site. Kies als familie of vriend in het takenrooster de taak die bij je past en zet je naam erbij, zo werkt het. Een deelnemer over deze site: 'Ik weet dan dat mijn zus die ene klus doet. Goed om te weten. Want dan kan ik weer wat anders doen'.

Of neem nu Samzo, een vergelijkbare mantelzorgwebsite die door zorgorganisatie Beweging 3.0 is opgezet. De site biedt inzicht in het netwerk van de cliënt en geeft aan wie er beschikbaar is om bij taken te helpen. Esther Marskamp van zorgorganisatie Beweging 3.0 over de achtergrond: “Uiteindelijk gaat het erom dat we de cliënt helpen en ondersteunen bij een zo aangenaam mogelijk leven. Ook als er in de toekomst minder middelen beschikbaar zijn voor professionele zorg.”

Weer een heel ander type platform is Quli. De cliënt bepaalt hier wat hij of zij met anderen deelt. Ook slimme apps die bijvoorbeeld uitleggen hoe een wasmachine werkt, maken deel uit van Quli. Het platform is helemaal toegesneden op de zorgcliënt.

Meer begrip

Een rondvraag onder deelnemers van deze workshop leerde 20 april dat de meesten alleen maar kansen zien met deze nieuwe manier van communiceren. 'Het mooie is dat deze platforms niet in plaats komen van de normale communicatie. Het is vooral een aanvulling', aldus een aanwezige mantelzorger. 'Ik merk dat ik meer begrip heb voor wat er op de afdeling speelt', voegde een ander toe.

'Kost het niet ontzettend veel tijd', vroeg een zorgmedewerker zich af. 'Valt mee, in de praktijk vinden zorgmedewerkers het vooral leuk om familie en vrienden ook langs deze weg te informeren hoe het gaat', wist Monique Hazewinkel van ViVa! Zorggroep. Niettemin stonden de workshopdeelnemers van zorgorganisatie Salem gereserveerd tegenover deze nieuwe communicatiemogelijkheden. Eén van hen: 'Ik zie onze bewoners en hun familie nog geen foto’s en informatie delen via dit soort websites. Dat heeft te maken met de leeftijd van onze bewoners, maar ook met onze reformatorische levensvisie.'

Verslag door Rob Van Es

Meer weten

 

Dossier(s)

In voor zorg-deelnemer

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg