invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

Zorgbelang Noord-Holland: met heldere communicatie de juiste informatie overbrengen

Gepubliceerd op:

Maandag 6 oktober 2014 vond de informatiemiddag van Zorgbelang Noord-Nederland plaats. Een bijeenkomst speciaal opgezet om cliëntraden en Wmo-raden informatie en inspiratie te geven. Met het thema 'Het zit hem in de communicatie' ging Zorgbelang Noord-Nederland met de aanwezigen in gesprek. Want hoe breng je de juiste informatie rondom de decentralisaties eigenlijk het best over op je achterban?

Achterban niet goed op de hoogte

De meeste aanwezigen denken dat hun achterban niet goed op de hoogte is van de decentralisaties. De belangrijkste oplossing die wordt aangedragen om daar op in te spelen is om mensen die dichtbij de cliënten staan in te zetten. Zij kunnen het best de vertaalslag maken van complexe termen en cliënten wijzen op de juiste informatie. Dit kan bijvoorbeeld worden opgepakt door wijkverpleegkundigen, leden uit een wijkteam of vrijwilligers. Uiteraard gaat het er dan wel om hoe zij de boodschap overbrengen.

Goede communicatievoorbeelden

Het tweede gedeelte van de informatiemiddag werd gebruikt om een aantal good practices rondom communicatie te presenteren. Zowel de gemeente Purmerend als de gemeente Zaanstad presenteerden hun communicatiestrategie. Een belangrijke conclusie is het duidelijk onderscheid maken tussen doelgroepen. In Zaanstand communiceert de gemeente met 20 verschillende doelgroepen. Middelen die onder anderen ingezet worden zijn sociale media, een decentralisatiekrant, posters, wijkbijeenkomsten en persoonlijke brieven.

Bron: Zorgbelang Noord-Nederland

Dossier(s)

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg