invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

Multimediateam Pluryn: een bijzondere groep professionals

Gepubliceerd op: | Laatst gewijzigd op:

Ze interviewen zanger Waylon tijdens de Nijmeegse Vierdaagsefeesten en minister Edith Schippers, maar ook de bestuurders van de eigen organisatie. Ze filmen koningin Maxima bij de uitreiking van het appeltje van oranje bij Buurtmarkt Breedeweg. Allemaal op basis van eigen scripts en met professionele postproductie en muziek. Het team van het multimediacentrum van Pluryn maakt mooie producties. Een succesverhaal dat de aandacht trekt, want al die mensen hebben een afstand tot de arbeidsmarkt.

Edith Schippers

Waylon wordt duidelijk een beetje nerveus van de situatie. Hij leest de vragen voor die de interviewster op het beeldscherm laat verschijnen en stamelt af ten toe bij de antwoorden. Als het interviewtje is afgelopen, aarzelt hij, maar uiteindelijk drukt hij de interviewster een kus op de wang. Edith Schippers heeft zichtbaar minder moeite met de situatie. Ze zit geknield naast de interviewster, leest de vragen niet voor maar verwerkt die – mediatrained als ze is – vlotjes in haar antwoorden. Ze kijkt de interviewster aan, glimlacht en geeft goede, inhoudelijke antwoorden.

Vragen op het beeldscherm? Knielen naast de interviewster? Ja, deze interviewster zit in een rolstoel en heeft geen spraakvermogen. Computertechniek stelt haar in staat om de vragen die ze bedenkt op het beeldscherm te laten verschijnen, zodat ze toch interviews kan afnemen. Ze is een van de teamleden van het multimediacentrum dat zorgaanbieder Pluryn in het leven riep. ‘Deels als dagbesteding voor cliënten met media-interesse, maar zeker ook professioneel’, zegt Joris Ruijs. ‘Als we het niet zo zouden neerzetten, gaan potentiële klanten deze mensen schattig vinden en dat is het laatste wat we willen.’

Nathalie van multimediateam Pluryn interviewt Edith Schippers

Dit moet ik doen!

Ruijs werkte 3 jaar geleden nog bij een reclamebureau toen hij de vacature zag waarin Pluryn iemand zocht die leiding kon geven aan het multimediacentrum. Hij zegt: ‘Soms kom je van die advertenties tegen waarvan je denkt: “Wow, dit moet ik gewoon doen”. Dit was er zo een. Het idee mensen verder te kunnen helpen is prachtig. En tekstschrijvers, DTP’ers, drukkers, fotografen et cetera bij elkaar brengen is precies wat ik in mijn werk al deed. Zo kijk ik ook naar de medewerkers hier. Niet primair als cliënten van Pluryn, maar als professionals die gewoon ergens heel goed in zijn.’

Wie kijkt naar de kwaliteit van het werk dat die mensen leveren, kan het alleen maar met hem eens zijn. Het weekjournaal dat het team verzorgt voor Pluryn ziet er gelikt uit. De mensen van geluid- en beeldbewerking verstaan alle kneepjes van het vak en de muziek die de jonge man maakt voor onder de items, doet in niets onder voor wat je hoort als achtergrond bij soortgelijke items op professionele tv-kanalen. Het zijn weliswaar allemaal mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, maar het zijn stuk voor stuk mensen die tot mooie dingen in staat zijn.

Heel vernieuwend

Inmiddels zijn er meer zorgaanbieders die dergelijke mogelijkheden bieden voor hun medewerkers. ‘Maar toen Pluryn hier 3 jaar geleden mee begon – met 9 cliënten verdeeld over 2 dagen – was het echt vernieuwend’, zegt Ruijs. ‘Ook het living lab, waarin cliënten producten op het gebied van eHealth volgen en testen, is dat.’

Ruijs zag direct heel veel potentie in de mensen toen hij op zijn eerste werkdag aan de slag ging. ‘Maar Pluryn benaderde het toen nog primair vanuit de zorg’, vertelt hij. ‘Mijn taak was om het vanuit de professionaliteit vorm te geven. Sindsdien is het gegroeid van 9 naar 50 cliënten en zijn we 5 dagen per week actief. De afdeling communicatie van Pluryn schakelt ons steeds vaker in voor opdrachten, met als hoogtepunt het 10 minuten durend weekjournaal dat we iedere maandag uitzenden. We nemen dat de donderdag daarvoor op. En de interviewer, de camera- en geluidsman zijn bijna altijd cliënten. Hier in het multimediacentrum wordt het ge-edit en worden animaties en muziekfragmenten toegevoegd. De uitzenddag van maandag is dwingend, maar toch lukt het. Een enkele keer moet er een van de begeleiders bijkomen om iets af te maken, maar deze mensen kunnen heel veel zelf. Een van de jongens die de montage doet bijvoorbeeld – hij is autistisch – werkt graag ’s avonds en kan op basis van een opdracht heel goed zelfstandig werken.’

Multimediateam van Pluryn aan het werk met het weekjournaal

Opdrachtgevers komen terug

Het team van het Pluryn multimediacentrum wordt inmiddels ook ingezet door commerciële opdrachtgevers, waarvoor Ruijs dan de acquisitie doet. ‘We hebben bijvoorbeeld voor BAM Woningbouw een mooi project gedaan, 4 films van anderhalve minuut, voor het nieuwe woningcomplex dat het hier in de stad aan het bouwen is’, vertelt hij. ‘Dan komt er dus iemand met een rolstoel, iemand met een rollator en nog wat mensen met min of meer opvallende kenmerken die interviews komen doen. Maar ik benadruk bij een opdrachtgever wel altijd dat het een professioneel team is en dat daar dus ook een marktconform tarief voor geldt. Het centrum draait natuurlijk deels op de dagbestedingsgelden die voor de cliënten beschikbaar zijn, maar dat is niet voldoende om kostendekkend te zijn. Onze cliënten zijn niet fulltime inzetbaar en de faciliteiten die ze gebruiken kosten ook geld, dus het inkomen uit opdrachten is  echt nodig om uit te kosten te komen. Vooral bedrijven die werk maken van maatschappelijk verantwoord ondernemen weten ons te vinden. En inmiddels zijn we ook zover dat opdrachtgevers terugkomen.’

Zo zijn bijvoorbeeld al opdrachten gedaan voor HealthValley, Wageningen UR, Zorgbelang Gelderland en Koninklijke Kentalis.

Kwetsbaar opstellen

Zijn werk in de reclamebranche heeft Ruijs geleerd hoe hij de hectiek van het voorbereiden van een opdracht in goede banen moet leiden. ‘En dat lukt ook met de mensen hier’, zegt hij. ‘Maar ik weet dat ik me kwetsbaar opstel als ik enkele cliënten meeneem naar een potentiële opdrachtgever om een opdracht door te spreken. Maar anderzijds, als zij een goed idee hebben om die opdracht in te vullen, waarom zou ik het dan niet doen?’

Omgekeerd gebeurt het in een enkel geval ook wel dat Ruijs er een paar professionals bijhaalt. ‘Als ik inschat dat dit nodig is, doe ik het’, zegt hij. ‘En als het niet nodig is, houden we in het budget voor een opdracht geld over om wat extra’s te doen met bijvoorbeeld beeld of geluid.’

Foto van Joris Ruijs van Pluryn

Grenzen verkennen en verleggen

Voor een andere cliënte werkte het team aan een handleiding in de vorm van een filmpje waarin ze zichzelf presenteert. Ruijs: ‘Ze kan niet praten en een passend communicatiehulpmiddel is voor haar beperking nog niet gevonden, dus dan is zo’n filmpje een heel goed alternatief om zichzelf te introduceren bij mensen. Ze heeft zelf het script geschreven voor wat ze in dat filmpje wilde vertellen. Voor mij was dat een manier om een goed beeld te krijgen van wat ze kan.’

En zo blijken heel veel cliënten een kennisgebied te hebben dat hen waardevol kan maken voor het multimediacentrum. ‘Eigenlijk kunnen cliënten uit bijna alle doelgroepen van Pluryn in theorie wel iets doen binnen het centrum’, zegt Ruijs. ‘De enige uitzondering zijn mensen met een ernstig meervoudige beperking die 24 uur per dag zorg nodig hebben. Maar mensen met een lichte beperking – al dan niet met complexiteit – of met autisme of niet-aangeboren hersenletsel kunnen hier zeker een plaats vinden. Wat ze wel en niet kunnen, stellen we gewoon proefondervindelijk vast. De een is er erg bij gebaat bij de hand te worden genomen, de ander juist om meer vrijheid te hebben. Soms doet een team zelfs zonder begeleiding een opdracht, bijvoorbeeld voor het Pluryn weekjournaal. Toch is doorgroeien naar regulier werk een grote stap. Het ironische is dat een cliënt die meer aankan, minder dagdelen dagbesteding krijgt en dat we zo iemand dus hier minder ruimte kunnen geven om zichzelf te ontwikkelen. Maar we hebben al wel een paar succesjes geboekt. Iemand die niet meer als cliënt wilde worden gezien, is bijvoorbeeld doorgestroomd naar een baan binnen Pluryn. En enkele jongens zijn in deeltijd bezig hun media design certificaat op mbo-niveau te behalen. Bij iemand in wie ik die vonk zie, ben ik heel graag bereid om het extra steuntje in de rug te bieden dat hij nodig heeft om een vervolgstap te zetten.’

Interview door Frank van Wijck

Dossier(s)

In voor zorg-deelnemer

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg