invoorzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Ondersteuning bij veranderingen in de langdurige zorg.

Blogreeks Odion - Evert Wouters: 'Ondanks drukte op een goede manier onze koers aanscherpen'

Gepubliceerd op: | Laatst gewijzigd op:

Locatiescans en Teamportaal: steeds meer teams van Odion maken er kennis mee. In een reeks van blogs vertellen medewerkers over de nieuwe ‘instrumenten’. Deze keer is Evert Wouters, medewerker bij Woonvoorziening De Oeverlanden, aan het woord over zijn ervaringen.

Wat doen we met het netwerk?

“Ik ervaar Team en Talent tot nu toe als een zeer goede methode om het niveau van een team op te krikken. Vorig jaar is de locatiescan bij ons op De Oeverlanden gestart. Vanuit dit traject zijn er verschillende issues boven komen drijven waarmee we als team mee aan de slag zijn gegaan.

Inzet netwerk

De werkgroep Netwerk is zo’n issue. We zijn dit nog aan het voorbereiden. Deze werkgroep onderzoekt hoe het netwerk meer kan worden betrokken. Wie kan daar tegen zijn, zou je zeggen. Toch zitten er best spannende facetten aan. We zijn voor het vergroten van de eigen regie van de cliënt, zodat deze minder afhankelijk wordt van de begeleider. Maar wat doen we als de cliënt met een beroep op de eigen regie zegt dat hij wel iets samen met de vaste begeleider wil doen, maar niet met die vrijwilliger? Ik ben er nog niet uit. We zijn het nog aan het onderzoeken.

Kerstbomen optuigen

Dat we het netwerk meer moeten betrekken, staat buiten kijf. Om een eenvoudig voorbeeld te geven: eerst hadden we twee kerstbomen in de algemene ruimtes  staan, nu hebben we er 14, op elk appartement één. Zonder het inschakelen van het netwerk kunnen we al die bomen niet optuigen. Eigenlijk is het hetzelfde bij het opzetten van een kookclub voor cliënten. Hartstikke leuk, maar het kan alleen met inzet van vrijwilligers en mantelzorgers.

Hectiek personeelskantoor

We hebben op dit moment ook een werkgroep die de soms enorme hectiek op ons personeelskantoor onder de loep neemt.  Die werkgroep is met een plan gekomen waarin een aantal aanbevelingen staan die onderverdeeld waren in gewenst en ongewenst gedrag. Die ‘huisregels’ hangen nu bij ons op kantoor. Op ad hoc vragen ingaan doen we niet meer. Je stelt je vraag van tevoren en je maakt een afspraak. Grote kans dat je voor het antwoord kan worden verwezen naar een brochure of naar intranet. En als het echt nodig is, zoeken we het uit. Moet je eens zien hoe we daar de hectiek mee kunnen terugschroeven.

Roerige tijden

Najaar 2016 starten we met het traject Teamportaal en richten we ons op de specifieke kwaliteiten van de teamleden. Goede insteek: mensen dingen laten doen waar ze goed in zijn. Het zijn roerige tijden voor De Oeverlanden, maar met dit soort trajecten kunnen we ondanks onrust en drukte op een goede manier onze koers aanscherpen, zodat we er als medewerkers en cliënten beter van worden.'

Meer weten

Dossier(s)

In voor zorg-deelnemer

In voor zorg! is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Vilans, Kenniscentrum voor langdurige zorg